Hyppää sisältöön

Mikä ihmeen rippikoulu? - Miksi riparille? - Kenelle rpk on tarkoitettu? - Kotiväelle & kummeille - Ennen leirijaksoa - Rippikoulun hinta - Millaisen rippikoulun valitsen? - Rippikoulu muualla

Tärkeää tietoa kotiväelle ja kummeille

Hyvä kotiväki ja kummit,

viimeistään tässä vaiheessa olette huomanneet, kuinka nopeasti aika kuluu. Vain hetki sitten nyt rippikouluun ilmoittautuva nuori oli pieni käärö kummin sylissä kastejuhlassa. Nyt teidän nuorenne on askeleen lähempänä aikuisuutta.

Toivottavasti rippikouluaikana voitte yhdessä nuoren kanssa pohtia elämän suuria asioita. Me Porin seurakunnissa olemme iloisia siità, ettà voimme yhdessã teidan kanssanne olla osa tätä merkittävää aikaa nuoren elämässä. Rippikoulu on meidän yhteinen asiamme.

Toivomme, että rippikoulu kulkee jokaisen nuoren kohdalta sujuvasti. Siksi pyydämme, että keskustelette kotona nuoren rippikoulun etenemisestä. Joskus kotijoukkoja tarvitaan, jotta ennakkokäynnit tulevat hoidetuiksi tai jotta nuori on ajoissa rippikoulutapaamisissa. Vanhempien ja huoltajien yhteystietojen on tärkeää olla ajan tasalla koko rippikoulun ajan.

Vanhempien edellytetään ottavan yhteyttä nuoren rippikouluopettajin aina, kun jokin asia nuoren elämässä sitä vaatii. Nuorten erilaisten elämäntilanteiden tunteminen helpottaa rippikoulun toteuttamista nuorta palvelevalla tavalla, kun taas vaikeiden asioiden salaaminen vaikeuttaa sitä. Rippikoulun pitäminen on seurakunnan työntekijöiden perustyötä - nuorten erilaiset ja vaihtelevat elämäntilanteet ovat meille tuttuja.

Jokaisella rippikouluryhmällä on oma vanhempainiltansa, jossa on mahdollisuus tavata työntekijät ja keskustella rippikouluun liittyvistä asioista. Työntekijöihin saa aina ottaa yhtettä rippikouluun littyvissä asioissa, joko sähköpostitse tai soittamalla.

Kummeja matkassa

Konfirmaatiossa nuori tunnustaa sen uskon, johon hänet on kastettu. Nuoren puolesta rukoillaan ja hänet siunataan. Kaste ja konfirmaatio littyvät siis läheisesti yhteen. Tästä syystä toivommekin, että konfirmaatioon osallistuisi yksi tai useampi nuoren kummeista.

Konfirmaatiossa kummit ovat mukana siunaamassa nuoria. Mikäli kummit eivät pääse paikalle, voi nuorta saapua siunaamaan joku muu, joka on ollut nuoren kastejuhlassa läsnä.