Rippikoulu Meri-Porin seurakunnassa

Voit aina olla yhteydessä nuorisotiimimme seurakuntapastori Petja Pinomäkeen tai nuorisotyönohjaaja Terhi Rätyyn  Yhteystiedot sivun alalaidassa.

Tietoa rippikoulusta

Linkki yhteisille Porin seurakuntayhtymän rippikoulu nettisivuille; Riparit - Porin evankelisluterilainen seurakuntayhtymä (kirkkoporissa.fi)

Voit ilmoittautua myös jälkikäteen vuoden 2024 Meri-Porin rippikouluihin. Lisätietoa aiheesta löytyy linkin kautta Porin seurakuntayhtymän rippikoulu nettisivuilta.

Tervetuloa rippikouluun!

Olet tervetullut rippikouluun samana vuonna, kun täytät 15 vuotta. Kirkkoon kuuluville lähetetään kotiin rippikouluesite, jossa esitellään kaikki eri rippikouluvaihtoehdot. Jos et kuulu kirkkoon tai olet vanhempi kuin 15-vuotias, sinulle ei lähetetä automaattisesti esitettä, mutta saat sellaisen pyytämällä vaikka sähköpostilla!

Lisätietoja ilmoittautumisesta ja rippikouluvaihtoehdoista saat kotiin postitettavasta rippikouluesitteestä.

Rippikoulu kestää 80 tuntia ja siellä opitaan mm. kolmiyhteisestä Jumalasta, luomakunnasta, ihmissuhteista, kärsimyksestä ja kuolemasta sekä opetellaan hiljentymään ja olemaan Jumalan edessä. Samalla pääset tutustumaan itseesi, pohtimaan omaa elämääsi ja sitä kuka sinä olet.

Leirimuotoiseen rippikouluun kuuluu toki paljon muutakin kuin pelkkä leiri ja oppitunnit siellä. Saat jo syksyn aikana kortin, johon sinun tulee kerätä merkintöjä, jotka kertovat osallistumisestasi erilaisiin tapahtumiin ja ennakkotunteihin. Niiden ansiosta leirille jää myös vapaa-aikaa, jolloin voi hengailla kavereiden kanssa, pelata pelejä, uida tai käydä vaikka soutelemassa.

Suurin osa Meri-Porin seurakunnan rippikouluista toteutetaan leirimuotoisina. Jos kuitenkin haluaisit käydä rippikoulusi jollain muulla tavalla, on sekin mahdollista. Otathan silloin ajoissa yhteyttä nuorisotyönohjaajaan Terhi Rätyyn.

Ei haittaa vaikka et kuuluisikaan kirkkoon tällä hetkellä, sillä voit liittyä kirkkoon rippikoulusi yhteydessä. Myöskään se, että sinua ei ole kastettu ei ole este rippikoululle. Sinut voidaan kastaa ennen konfirmaatiota rippikoulusi jälkeen.

Aikuisrippikoulu

Jos haluat käydä rippikoulun myöhemmin kuin 15-vuotiaana, se onnistuu hyvin minkä ikäisenä tahansa! Ota rohkeasti yhteyttä seurakunnan johonkiin pappiin niin saatte sovittua yhdessä rippikoulun suorittamisesta yksityisesti. Käymällä rippikoulun, sinut voidaan kastaa, voit ryhtyä kummiksi ja mennä kirkossa naimisiin. Aikuisrippikoulu kestää vähintään 20 tuntia. Ota siis yhteyttä seurakuntaan mahdollisimman ajoissa.

Olemme iloisia mukaan tulostasi!

Terveisin
Terhi

Katso myös:

Sekasin. fi logo. Nuorten anonyymi keskustelupalvelu
Meri-Porin seurakunta on mukana Sekasin chatissa. Jos tarvitset anonyymia apua voit mennä netissä sekasin.fi

Nuorisotyönohjaaja
Meri-Porin seurakunta

Nuoriso- ja rippikoulutyö

Seurakuntapastori
Meri-Porin seurakunta

Työalana nuoret. Vapaapäivät useimmiten maanantai ja tiistai.