Rippijuhlat

Rippikoulu on tärkeä elämänvaihe.

Rippikoulu on osa seurakunnan antamaa kasteopetusta. Tavoitteena on, että rippikoululainen vahvistuu siinä uskossa kolmiyhteiseen Jumalaan, johon hänet on jo kasteessa otettu, kasvaa rakkaudessa lähimmäiseen ja elää rukouksessa ja seurakuntayhteydessä. Jos rippikoululaista ei ole kastettu, eikä hän vielä kuulu kirkkoon, voidaan hänet kastaa ja liittää seurakuntaan rippikoulun yhteydessä.

Suurin osa suomalaisista käy rippikoulun teini-ikäisenä: 15-vuotiaista nuorista rippikoulun käy vuosittain noin 84 prosenttia. Tässä iässä elämä on merkittävässä vaiheessa. Rippikoulu ja konfirmaatio tarjoavat mahdollisuuden pohtia elämää ja uskoa ja pysähtyä yhdessä toisten kanssa katsomaan missä nyt mennään.

Rippikoulu toteutetaan puolen vuoden aikana ja sen laajuus on 80 tuntia. Siihen voi liittyä erilaisia tapahtumia, vierailuja ja retkiä. Rippikoulun voi käydä ryhmässä tai yksityisesti. Jos rippikouluun liittyy leirijakso, se on Porin ev.lut. seurakunnissa viikon mittainen. Leiririppikoulujen lisäksi järjestetään päivä- ja iltarippikouluja sekä omat rippikoulut erityisryhmille.

Rippikoulut Porin ev.lut. seurakunnissa:

Konfirmaatio

Rippikoulu huipentuu konfirmaatioon. Konfirmaatiossa rippikoulun käynyt nuori tunnustaa sen uskon, johon hänet on kastettu. Konfirmaatio on koko perheen ja seurakunnan yhteinen juhla!

Käytännön vinkkejä konfirmaatiosta

Konfirmaatiomessun kesto on noin 1,5 tuntia. Konfirmoitavat saapuvat kirkkoon joitain tunteja aikaisemmin, jolloin otetaan yhteiskuva. Myös mahdollisuus yksittäiskuviin on – kysy lisää rippikoulun ohjaajilta.

Konfirmaatio kerää yleensä kirkkoon paljon väkeä, joten juhlaväen kannattaa saapua ajoissa. Siunaamaan saapuva kummi tai muu läheinen voi pyrkiä istumaan kirkon etuosassa. Konfirmaation aikana saa valokuvata omalta paikaltaan, häiritsemättä toimitusta.

Kummit mukaan konfirmaatioon

Konfirmaatiossa nuori tunnustaa sen uskon, johon hänet on kastettu, nuoren puolesta rukoillaan ja hänet siunataan. Kaste ja konfirmaatio liittyvät siis läheisesti yhteen. Tästä syystä toivommekin, että saisimme jokaisen nuoren yhden kummin tai jonkun muun hänen kastejuhlassaan mukana olleen henkilön mukaan konfirmaation toteutukseen.

Kirkossa kummi voi vapaasti valita istumapaikkansa. Konfirmaatiossa pappi kutsuu nuoret alttarin eteen. Kun nuoret ovat tunnustaneet uskonsa, he polvistuvat alttarille siunattavaksi. Tällöin kummit kutsutaan alttarille, nuorten taakse. Siunatessa kukin kummi laittaa kätensä oman kummilapsensa pään päälle ja sanoo hänen etunimensä. Pappi sekä muut siunaamassa olevat työntekijät sanovat siunaussanat ja nuori aamenen. Siunauksen jälkeen kummit voivat palata omille paikoilleen.

Lapset ehtoolliselle tai siunattavaksi konfirmaatiossa

Ehtoollispöytä kutsuu meitä kaikkia Pyhän Jumalan eteen. Olet siis tervetullut ehtoolliselle nuoresi kanssa! Myös lapset ovat tervetulleita alttarin ääreen joko vastaanottamaan ehtoollisen tai siunattaviksi.

Rippijuhlat

Rippijuhlat ovat vanha perinne. Rippikoulun käyminen sekä konfirmaatio ovat tärkeä virstanpylväs nuoren elämässä ja niitä on syytä juhlia! Moni nuori tahtookin olla mukana suunnittelemassa omia rippijuhliaan.

Rippijuhlia vietetään usein kotona. Myös seurakunnalta voi tiedustella sopivia tiloja.

Rippikoulun ohjaajat ja isoset voi kutsua rippijuhliin. Isoset esittävät usein rippikoulusta tutun laulun ja sanovat muutaman sanan. Toimitathan rippikoulun ohjaajille kirjallisen kutsun, mikäli toivot heidän saapuvan rippijuhliin.

Voit lukea lisää rippijuhlista täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Konfirmoitavia rippikoululaisia ehtoollisella

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen