Sairaalasielunhoito

Sairastuminen pysäyttää

Sairastuminen pysäyttää arkisen elämän. Sairastuminen voi olla kuin tien risteys, jossa maasto käy tuntemattomaksi. Ei näe, mihin suuntaan elämäntie jatkuu.

Me sairaalapapit kuljemme vierelläsi sairastamisen ja toipumisen kuin myös luopumisen aikoina. Voit puhua kanssamme luottamuksella kaikesta, mikä kuuluu ihmisen elämään.

Kunnioitamme elämänkatsomustasi ja uskonnollista vakaumustasi.

Sairaalapapit palvelevat

Olemme käytettävissä sinua varten. Palvelemme potilaita, omaisia ja henkilökuntaa. Kun olet sairaana ja tarvitset keskustelukumppania, voit sairaalassa ollessasi pyytää henkilökuntaa ottamaan meihin yhteyttä tai voit itse ottaa yhteyttä meihin.  Yhteystietomme löydät tältä sivulta työntekijän nimeä klikkaamalla.

Sairaalasielunhoito toimii Satakunnan hyvinvointialueen erityis- ja sairaalapalveluissa.

Perustason hoito-osastot ja kotisairaala Porissa
Maantiekatu 31, 28120 Pori
Puhelinvaihde 02 621 1100

Sairaalapappi Piia Pienimäki toimii perustason hoito-osastoilla sekä kotisairaalassa Porissa.

Kotisairaalassa tehdään saattohoidon ja palliatiivisen hoidon vapaaehtoistyötä kotisairaalan ja kirkon yhteistyönä.

Satasairaala
Sairaalantie 3, 28500 Pori
Puhelinvaihde 02 62771

Satasairaalassa sairaalaosastoilla, kuntoutusosastolla, poliklinikoilla ja psykiatrisilla osastoilla toimivat sairaalapapit Tanja Liljestjärna ja Hannu Tomperi

Lastenohjaaja Satasairaalassa

Sirpa Suominen on Keski-Porin seurakunnan lastenohjaaja. Tavoitat hänet arkipäivisin Satasairaalan Lasten- ja naistentalosta, lastentautien poliklinikalta.

Saattohoidon ja palliatiivisen hoidon vapaaehtoistyö

Saattohoidon vapaaehtoiset ovat olleet esillä lehdistössä mm. näin:

Porin Kirkkosanomat

Satakunnan Kansa:

välittävät kädet

Suomen sairaaloissa työskentelee yli sata sairaalapappia. Potilaat ja heidän läheisensä sekä sairaalan työntekijät voivat keskustella luottamuksellisesi sairaalapapin kanssa.

Kirkon työntekijät sairaiden rinnalla

Suomen sairaaloissa toimii yli sata sairaalapappia. He ovat kaikkien potilaiden käytettävissä henkilökohtaista keskustelua, rippiä tai sielunhoitoa varten.

Sairaalapappi kulkee vierelläsi kun olet sairas

Älä jää yksin vaikeiden tunteiden kanssa, vaan hae itsellesi ja läheisillesi keskusteluapua. Keskusteluapua ammatti-ihmisten kanssa saat oman kuntasi kriisipalveluiden kautta. Myös seurakunnan työntekijät ovat valmiita kuuntelemaan ja keskustelemaan kanssasi.

Itsemurhan tehneen läheiset kohtaavat vaikeita kysymyksiä

Seurakunnat auttavat kuntia onnettomuuksien jälkipuinnin ja kriisiterapian järjestämisessä.

Hengellistä apua onnettomuuksien uhreille

Lapsen kuoleman suuressa surussa ei tarvitse selvitä yksin. Läheisten lisäksi sekä kotikunta että kirkko auttavat.

Lapsen kuoleman surussa ei tarvitse selvitä yksin

Tue lapsen surua olemalla läsnä. Salli lapsen surra ja ole avoin.

Lapsi ja kuolema

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin