Reposaaren hautausmaa

Satamapolku, 28900 Pori

Seurakunnan tapahtumia Reposaaressa

Reposaaren hautausmaa sijaitsee ikivanhan merireitin välittömässä läheisyydessä, Pohjanlahden rannalla. Ensimmäinen hautaus Reposaaren hautausmaalla tapahtui 20.11.1897.

Pienen hautausmaan vanhempi osa

Pienen hautausmaan vanhempi osa on kokonaisuudessaan syntynyt eri puolilta maailmaa purjelaivojen tuomasta painolastimaasta. Reposaarelaiset on siis haudattu vieraan maan multiin. Nykyisin hautausmaan vanha osa on saanut viereensä uuden laajennusosan. Reposaaren hautausmaan laajennusosa vihittiin käyttöön 24.9.2006. Uusia hautapaikkoja on noin 600. Maa-aines on tuotu Harjavallasta. Laajennuksen jälkeen alue on 1,3 hehtaaria.

Kirkon puolelta, isojen kuusien varjostamasta rautaportista tullessa, vasemmalla on uurnahauta-alue ja oikealla muistolehto sekä Poisnukkuneiden muistolle -muistokivi, joka paljastettiin 13.6.1993 Reposaari-päivien yhteydessä. Meren kivet -taideteoksen on suunnitellut Olavi Vaahtera ja Toivo Henriksson.

Reposaarelaisten lisäksi hautausmaalla on saanut viimeisen leposijansa moni vieraan maan merimies. Heille Reposaaren seurakunta on pystyttänyt yhteisen muistomerkin. Hautausmaalla on vuonna 1958 kuolleen kauppaneuvos Werner Hacklinin Nuorukainen ja ankkuri -hautamuistomerkki, joka on kuvanveistäjä Kalervo Kallion käsialaa. Kirkkopuistossa on Wäinö Aaltosen veistämä Torpedovene S2 -muistomerkki.

• Hautapaikkoja entisissä arkku- ja uurnahaudoissa
  • Uusia arkkuhautoja
  • Uusia uurnahautoja
  • Muistolehto

Siunaukset

Siunaukset tapahtuvat Reposaaren norjalaistyylisessä vuonna 1876 valmistuneessa kirkossa tai seurakuntayhtymän muissa siunauskappeleissa. Kirkossa on tilaa 300 hengelle. Reposaaren pappilaa vuokrataan muistotilaisuuskäyttöön. Pappilassa on tilaa 50 hengelle. Pappila voidaan varata samalla, kun sovitaan hautauksesta Reposaaren seurakuntatoimistossa.

Osoitteet

Hautausmaa:  Satamapolku, 28900 Pori