Konfirmaatio

Konfirmaatio on rippikoulun päätösjuhla. Konfirmaatiossa rippikoululaiset tunnustavat sen kristillisen uskon, johon heidät on kastettu. Konfirmoitu saa itsenäisesti osallistua ehtoolliselle, toimia kummina, äänestää seurakuntavaaleissa 16 vuotta täytettyään ja asettua seurakuntavaaleissa ehdolle 18 vuotta täytettyään.

Länsi-Porin seurakunnan konfirmaatiot tapahtuvat Länsi-Porin kirkossa yleensä messun yhteydessä.

Pitkän perinteen mukaisesti Länsi-Porissa on tapana, että konfirmoitavien kummit osallistuvat oman kummilapsensa siunaamiseen konfirmaatiossa. Tähän tehtävään voi nuori itse pyytää yhden kummin tai muun läheisen henkilön. Konfirmaatiomessussa pappi antaa ohjeet siunaamista varten. Kummiohje postitetaan myös rippikoululaisille etukäteen, jotta siihen voi tutustua niin kummi kuin konfirmoitavakin.

Rippikoulun voit käydä, vaikka sinua ei olisi kastettu. Jos haluat osallistua konfirmaatioon, sinut tulee kastaa ennen sitä. Jos sinut on kastettu, mutta et enää kuulu kirkkoon, on sinun liityttävä kirkkoon ennen konfirmaatiota. Rippikouluikäinen voi huoltajien luvalla liittyä kirkkoon, vaikka nämä eivät itse kirkkoon kuuluisikaan.