Tervetuloa rippikouluun Porin Teljän seurakunnassa

Mikä ihmeen rippikoulu?

Perinteikäs välipysäkki matkalla aikuisuuteen

Jo isovanhempamme ovat käyneet rippikoulun jossain muodossa, ja tänä päivänä edelleen yli 80% nuorista käy rippikoulun. Rippikoulun suosio kertoo siitä, mikä merkitys sillä on nuoren elämässä.

Rippikoulu on kasteopetusta

Rippikoulu on opetusta siitä uskosta, johon sinut on kastettu – mitä kristillinen usko merkitsee ja lahjoittaa ihmiselle. Rippikoulu on ainutlaatuinen mahdollisuus pohtia elämään, uskoon ja Jumalaan liittyviä kysymyksiä. Rippikoulun opettajat opettavat ja vastaavat kysymyksiin omasta uskostaan käsin, mutta rohkaisemme sinua muodostamaan oman mielipiteesi.

Lisäksi rippikoulussa koetaan Jumalan läsnäoloa säännöllisen hartauselämän kautta, ja rippikoululaiset pääsevät osallistumaan sen toteutukseen.

Mitä rippikouluun kuuluu?

Rippikoulu kestää noin puoli vuotta. Leirillä tai päivärippikoulussa vietettyä intensiivijaksoa edeltää tutustumisjakso, jonka aikana tutustut omaan kotiseurakuntaasi ja sen toimintaan sekä tapaat rippikouluryhmääsi. Huomaathan, että tutustumisjakso on yhtä tärkeä osa rippikoulua. Jos joudut olemaan pois jostain tapaamisesta, ole ajoissa yhteydessä ryhmäsi ohjaajaan ja sovi korvaavasta tapahtumasta tai tehtävästä.

Rippikoulu päättyy konfirmaatiojuhlaan. Konfirmaation jälkeen olet seurakunnan täysivaltainen jäsen. Sinulla on oikeus toimia kummina, mennä kirkossa naimisiin, käydä itsenäisesti ehtoollisella, sekä äänestää kirkollisissa vaaleissa 16 vuotta täytettyäsi ja asettua itse ehdolle täysi-ikäisenä.

Rippikoulun hinta

Leirimuotoinen rippikoulu maksaa 15,00€ päivältä. Seurakunta kattaa loput kustannuksista. Tämä pitää sisällään yhteiset bussikuljetukset kotikirkolta leirikeskukseen ja takaisin, täysihoidon leirikeskuksessa, vakuutukset sekä rippikoulun oppimateriaalit, jotka rippikoululainen saa omakseen.

Kaupunkirippikoulu on maksuton.

Perheen heikko taloudellinen tilanne ei ole este leirille pääsylle. Seurakunnan diakoniatyö auttaa vähävaraisia ja tukee tarvittaessa myös leirimaksuissa. Kysy lisää seurakuntamme diakoniatyöntekijöiltä.

Rippikoulu muualla

Haluaisitko ennemmin viettää rippileiriä harrastuksesi parissa? Suomessa järjestetään myös esimerkiksi urheilu-, purjehdus- ja lasketteluripareita. Jos osallistut tällaiselle riparille, ilmoittaudu silti kotiseurakuntaasi tutustumisjakson suorittamista varten. Vuonna 2024 erilaisten järjestöjen rippikoulun käyvät voivat olla yhteydessä Sinikka Hännikkälään, joka vastaa kotiseurakunnan tutustumisjaksosta. Sinikan tavoittaa sähköpostitse sinikka.hannikkala@evl.fi tai puhelimitse 0400309633.

Mitä jos en kuulu kirkkoon?

Myös kastamaton ja kirkkoon kuulumaton nuori voi käydä rippikoulun. Konfirmaatio kuitenkin edellyttää kasteen ja kirkkoon liittymisen – molemmat järjestyvät, kun keskustelet asiasta rippikoulupappisi kanssa. Jos tahdot käydä rippikoulun vain kokemuksen vuoksi, se on mahdollista. Konfirmaatio on vapaaehtoinen, ja siihen on mahdollisuus myös myöhemmin elämässä, kun rippikoulu on suoritettuna. Saat rippikoulusta todistuksen, ja voit myöhemmin halutessasi liittyä kirkkoon.

Jos kuulut johonkin toiseen kristilliseen kirkkoon tai täysin toiseen uskontokuntaan, rippikoulun käyminen on silti mahdollista. Konfirmaatiota koskevat edellytykset ovat silti voimassa.

Rippileirin säännöt

Rippikouluun ja erityisesti leirijaksolle osallistuminen on vapaaehtoista. Rippileiri on intensiivinen kokonaisuus. Jotta mahdollisesti yli 30-henkisen rippikoululaisten, isosten ja ohjaajien joukon yhteiselo olisi mahdollista, on jokaisen sitouduttava yhteisiin sääntöihin. Yhteiset pelisäännöt käydään läpi jokaisen leirin alussa. Jokaisella rippileirillä on hieman erilaiset toimintatavat, mutta pääsääntöisesti säännöt ovat kaikille samat:

1. Rippileirillä ei käytetä päihteitä eikä tupakkatuotteita. Alle 18-vuotiaalla ei pitäisi olla näitä edes hallussaan. Leirillä ei myöskään käytetä energiajuomia.
  2. Aikatauluja, sääntöjä ja ohjeita on noudatettava täsmällisesti.
  3. Jos rikot jotain, ilmoita siitä. Vahinkoja sattuu, mutta tahallinen vahingonteko tai ilmoittamatta jättäminen johtaa korvausvelvollisuuteen.
  4. Ota toiset huomioon leirillä.
  5. Kännykkä ei saa häiritä yhteistä ohjelmaa ja yörauhaa. Tarvittaessa kännykät voidaan kerätä pois.
  6. Uinti ja veneily tapahtuu aikuisten valvonnassa ja heidän ohjeitaan noudattaen.
  7. Yöllä vallitsee hiljaisuus. Lepää ja anna muille mahdollisuus levätä.
  8. Luvaton poistuminen leirialueelta tulkitaan leirin keskeyttämiseksi.
  9. Roskat kuuluvat roskikseen. Huolehdi huoneesi ja yhteisten tilojen siisteydestä.
  10. Jos yhteisten sääntöjen noudattaminen ei onnistu, huoltaja noutaa nuorensa kotiin.
Syksyinen kuva Silokallion kappelista.

Nuorisotyöohjaaja
Porin Teljän seurakunta