Reposaaren kirkko

Kesäinen kuva Reposaaren norjalaistyylisestä kirkosta

Kirkkokatu 2 a, 28900 Pori

0400 309 753

250

Tiekirkkona avoinna 26.6.-31.7.202
• ma-pe klo 11-17
• oppaana Sini Tuomisalo

Reposaaren kirkko

on kesäisin suosittu Tiekirkko. Kirkko on valmistunut vuonna 1876. Kirkon suunnittelijaa ei tunneta, piirustukset tilattiin Tukholmasta. 

Reposaaren kehityksessä 1870-luku oli huomattavan nousun aikaa. Reposaari kuului noihin aikoihin Porin kaupunkiseurakuntaan, mutta yhteydet mantereelle olivat hankalat. Niinpä Reposaaren satamassa usein käyvät norjalaiset merimiehet alkoivat suunnitella jumalanpalvelushuoneen rakentamista. Rahankeräyskin tuotti nopeasti tuloksia.

Kirkko on kuusikulmainen ja kellotapuli kahdeksankulmainen. Tyyliltään ne muistuttavat norjalaista tunturikirkkoa. Aluksi kirkko oli varsin vaatimaton lautarakennus, jossa voitiin pitää jumalanpalveluksia vain kesällä. Talvikuntoon se korjattiin vuonna 1902. Seuraava korjaus oli vuonna 1906, jolloin muun muassa saarnatuoli muutettiin alttarin yläpuolelta nykyiselle paikalleen. Felix Frangin samana vuonna maalaama alttaritaulu asetettiin kuoriseinälle. Taulun aihe on "Jeesus herättää nukkuvat opetuslapset pettäjän lähestyessä Getsemanessa".

Vuoden 1928 korjauksessa kirkon sisustus muuttui huomattavasti, kun kirkko maalattiin sisältä ja lehteri laajennettiin nykyiseen kokoonsa. Lennart Segerstråle maalasi kirkon kattoon neljä suurikokoista maalausta: ”Jumalan liitto Nooan kanssa”, ”Jeesus asettaa myrskyn”, ”Jeesus pelastaa uppoavan Pietarin” ja ”Meri antaa ne kuolleet, jotka siinä ovat”. Myös alttarikaiteen ja saarnatuolin koristekuviot ovat Segerstrålen käsialaa. Katto- ja seinävalaisimet on valmistettu hänen piirustustensa mukaan. Kirkkoon mahtuu noin 250 henkilöä.

Urut saatiin vuonna 1940. Kangasalan urkutehtaan valmistamat 11-äänikertaiset urut lahjoitti kauppaneuvos Werner Hacklin. Seitsenhaaraiset kynttilänjalat ja maljakot on suunnitellut Toivo Henriksson (1971 ja 1973). Sir Francis Draken ”Golden Hind”-laivan pienoismalli on 1970-luvulta.

Kirkkopihalla on sankarihautojen lisäksi 1926 uponneen torpedovene S2:n muistomerkki. Sen on suunnitellut Wäinö Aaltonen.
Ennen kirkon valmistumista jumalanpalveluksia pidettiin Kappeliluodolla, joka sijaitsi keskiaikaisen merenkulkureitin varrella. Siellä on ollut vaatimaton pyhäkkö 1700-luvulle asti, mutta vielä 1800-luvulla luodolla pidettiin jumalanpalveluksia, joihin tuli väkeä Porista asti.

 

Reposaari Church

was completed in 1876. The designer of the church is unknown, the blueprints were ordered from Stockholm.

The 1870s was a period of remarkable upturn in the development of Reposaari. At that time, Reposaari belonged to the Pori city parish but connections to the continent were inconvenient. This is why the Norwegian sailors who often visited the Reposaari harbour started to plan the construction of a chapel. Monetary collections produced quick results.

The church is hexagonal and its bell tower is octagonal. Their style represents Norwegian fell churches.
At first, the church was quite a modest plank board structure, which was suitable for service only in the summer time. It was made fit for winter usage in 1902. The next renovation took place in 1906 when for example the pulpit was moved from above the altar to its current place. The altarpiece painted by Felix Frang that same year was also placed on the wall in the apse. The painting depicts the theme where "Jesus wakes up the sleeping disciples as the traitor approaches in Gethsemane".

During the 1928 renovations the interior design of the church was altered considerably when the church was painted on the inside and the loft was expanded to its current size. Lennart Segerstråle created four large paintings on the church's ceiling: ”God's covenant with Noah”, ”Jesus calms a storm”, ”Jesus saves Peter from sinking into the waves” and ”The sea gives up the dead that are in it”. Also the decorative patterns on the altar railing and the pulpit were created by Segerstråle. The light fixtures on the ceiling and walls were made according to his blueprints. The church seats 250 people.
The organ was acquired in 1940. The 11-rank organ, manufactured by the Kangasala organ factory, was donated by commercial counsellor Werner Hacklin. The seven-branched candelabras and vases were designed by Toivo Henriksson (1971 and 1973). The miniature of Sir Francis Drake's ship, Golden Hind, is from the 1970s.

In addition to soldiers' graves, the church yard has a memorial for the torpedo boat S2, which was sunk in 1926. It was designed by Wäinö Aaltonen.

Before the church was constructed, services were held at Kappeliluoto, an islet located along a medieval seafaring route. It had a modest sanctuary until the 18th century but services were held on the islet even in the 19th century, attracting people all the way from Pori.

Reposaaren kirkkosali

 

 

Reposaaren kirkon urut

Esteetön kulku Esteetön kulku
Pysäköinti Pysäköinti
wc wc

Tapahtumat

su 10.3. klo 12.00

Kirkkokatu 2 a, 28900 Pori

Jumalanpalvelus

Tervetuloa
su 17.3. klo 12.00

Kirkkokatu 2 a, 28900 Pori

Jumalanpalvelus

Tervetuloa
su 24.3. klo 12.00

Kirkkokatu 2 a, 28900 Pori

Jumalanpalvelus

Tervetuloa
ma 25.3. klo 18.00

Kirkkokatu 2 a, 28900 Pori

Hiljaisen viikon iltakirkko

Rauhanyhdistys, saarna Kaarlo Peltomaa
to 28.3. klo 19.00

Kirkkokatu 2 a, 28900 Pori

pe 29.3. klo 12.00

Kirkkokatu 2 a, 28900 Pori

Pitkäperjantai

Tervetuloa
su 31.3. klo 12.00

Kirkkokatu 2 a, 28900 Pori

Pääsiäispäivän messu

Petra Pohjanraito, Hanneli Grönlund ja av. Vilja Arvela-Halminen kirkkokahvit