Metsähautausmaa

Maalaiskunnantie 1, 28760 Pori

Hautausmaan luonne

Hautausmaa on mäntymetsäistä aluetta. Aluskasveina ovat puolukka ja kanerva. Hautapaikat ovat rakennettujen polkujen varsilla puiden lomassa.

Hautauksen jälkeen kukat poistetaan 2 viikon kuluttua tai myöhemmin, jos olosuhteet niin vaativat. Haudan pinta ”entisöidään” luonnon omalla pintakasvillisuudella.

Hautamuistomerkit

Valinta saa olla ”yksilöllinen”. Muistomerkkien koko on rajoitettu. Muistomerkkien maksimikoko on työstetyissä kivissä 40 cm x 40 cm 5 cm:n vaihteluvaralla. Ristinmuotoisten muistomerkkien mitat: korkeus 60 cm ja leveys 40 cm. Luonnonmuovaamista kivistä lopulliset ohjeet saa hautausmaan työnjohtajalta. Muistomerkkiasiaa kannattaa harkita rauhassa, sillä seurakunnan laittama valkoinen puuristi, jossa on vainajan nimi, kestää haudalla useampia vuosia. Hautamuistomerkki asennetaan noin 60 cm polusta haudan keskelle.

Hautamuistomerkkipiirustus tulee hyväksyttää työnjohtajalla ennen kuin sitä aletaan valmistaa.

Muistomerkkisuunnitelmat

toimitetaan osoitteella:
Porin ev.lut. seurakuntayhtymä
Hautauspalvelut
Työnjohtaja Johanna Jokinen
Kellarikuja 2
28120 Pori

Porin metsähautausmaa on ensimmäinen varsinainen metsähautausmaa Suomessa. Metsähautausmaa on ainutlaatuisena kokonaisuutena herättänyt runsaasti huomiota, vieraita on saapunut myös maamme rajojen ulkopuolelta. Tämä ainutlaatuinen ympäristö tarjoaa kauniin luonnonmukaisen vaihtoehdon perinteiselle hautausmaamiljöölle.

Metsähautausmaa yleistä

Hautausmaa vihittiin käyttöön 5.11.1989. Arkkitehti Kaj Nordman on suunnitellut hauta-alueet sekä hautausmaan rakennukset. Heikki Orvolan hiekkapuhallusmenetelmällä tehdyt lasitaideteokset Uuden elämän toivo sekä Elämän ja toivon risti toimivat kappelin alttari- seininä. Kappelirakennuksessa on kappelikahvio ja hautausmaan huoltorakennuksen yhteydessä seurakuntasali, joita omaiset voivat varata muistotilaisuuskäyttöön.

37 hehtaarin suuruinen hautausmaa on mäntymetsäistä aluetta, jonka aluskasvillisuus muodostuu puolukasta ja kanervasta. Hautauksessa on tärkeää, että metsän oma luonnonmukainen pohja säilytetään. Hauta-paikat on perustettu rakennettujen polkujen varsille luontevasti puiden lomaan. Muistolehdon vieressä lammen rannalla on sähköisesti ohjatut kellot.

Hautakivet on sijoitettu sivukäytävien reunaan vainajien jalkopäähän, jotta haudan pintakasvillisuus säilyy vahingoittumattomana. Hauta-muistomerkit ovat matalia kiviä tai ristejä. Muistomerkkisuunnitelma on hyväksytettävä Metsähautausmaan työnjohtajalla.

• Hautapaikkoja entisissä arkku- ja uurnahaudoissa
      • Uusia arkkuhautoja
      • Uusia uurnahautoja
      • Muistolehto
      • Tunnustukseton hauta-alue

Siunaukset tapahtuvat hautausmaan Metsäkappelissa tai seurakuntayhtymän muissa siunauskappeleissa.
Metsäkappelissa on tilaa 100 henkilölle. Siunauksia järjestetään tunnin välein. Arkkuhautauksissa kukat lasketaan haudalla.

Seurakuntasaliin mahtuu 80 henkilöä ja kappelikahvioon  50 henkilöä.

Haudan hoito ja kukat

Haudan hoito ei ole omaisille suuritöinen, koska luonnon pintakasvillisuus hoitaa itse itsensä.

Mullan tuonti ja kukkapenkin teko haudalle ei ole sallittua, sillä rikkaruohot ja heinä tukahduttavat luonnon kasvuston. Muistomerkin eteen voi upottaa kukka-astian. Altakastelevat ruukut tai altaat ovat sopivia. Kasteluväli voi olla näin harvempi. Seurakunnalta voi tilata kukkien kasteluhoidon.

Kukkalajeiksi suositellaan pienikukkaisia lajeja, esim. annansilmät, päivänkakkarat, sinitähtöset ja orvokit. Myös monivuotisia kukkia voi istuttaa.

Leikkokukkia voi tuoda kesällä maljakkoon ja syksyllä istuttaa kanervan. Haudan havutusta talveksi ei suositella, sillä luonnonkasvit eivät kestä sitä.

Kynttilöiden käytössä on suositeltavin tapa, että käytettäisiin kynttilälyhtyjä metsän tulipalovaaran vuoksi. Kuivana aikana kynttilöitä ei voi sytyttää lyhtyynkään.

Luonnon pintaa tulee suojella, se ei kestä tallaamista ja kulkemista.
Kulku ja haudan hoito- toimenpiteet tulisi suorittaa rakennetuilta poluilta.

Hautaa tulee hoitaa hautausmaan arvon mukaisesti. Metsähautausmaan luonnon erityisen  kauneuden säilyttäminen edellyttää, että osaamme arvostaa sitä vainajan leposijana perinteitä noudattaen.

Hautausmaan osoite: Maalaiskunnantie 1, 28760 Pori
Ajo-ohje: Porin keskustasta n. 9 km Meri-Porin suuntaan Mäntyluodon pikatien varrella (VT 2)

wc wc