Porin Teljän seurakunnan juhlavuosi 2023

Seurakunta 60 vuotta - Teljän kirkko 50 vuotta

Porissa toimi 1930-luvun lopulla kolme seurakuntaa: kaupunki- ja maaseurakunta sekä vuonna 1929 itsenäistynyt Reposaaren seurakunta. Vuonna 1961 Porin kaupunki- ja maaseurakuntien uudelleenorganisoinnin myötä muodostuivat Keski-Porin, Länsi-Porin ja Pihlavan seurakunnat. Uudistus perustui seudun alueelliseen kasvuun ja sillä pyrittiin tehostamaan seurakuntien toimintaa.

Porin Teljän seurakunta erotettiin Keski-Porin seurakunnasta vuonna 1963, joten vuonna 2023 sen perustamisesta tulee täyteen 60 vuotta. Kymmenen vuotta myöhemmin, vuonna 1973 käyttöön otettu Teljän kirkko saavuttaa puolestaan 50 vuoden välietapin, joten saamme viettää vuonna 2023 todellista juhlavuotta Porin Teljän seurakunnassa!

Juhlavuoden kuluessa järjestetään seurakunnan toimesta monenlaista ohjelmaa. Ohjelma tarkentuu ja täydentyy pitkin vuotta!

Haluatko osallistua ja auttaa? Valitse Lahja seurakunnalle -lomakepohjasta itsellesi sopiva vaihtoehto tai anna oma ehdotuksesi siitä, millä muodolla haluat osallistua Porin Teljän seurakunnan juhlavuoden toimintaan.

Vietetään yhdessä ikimuistoinen juhlavuosi!

Teljän juhlavuosi 2023 logokuva

Juhlavuoden logo on suunniteltu Teljän kirkossa olevan, punahonkaisen, Jeesus-lasta esittävän alttariveistoksen pohjalta. Puisen veistoksen kirkolle on tehnyt Eva Ryynänen vuonna 1985. Suuren puunrungon alaosassa on veistetty suurempi aukko ja nukkuvan lapsen kasvot. Tähtikuvioita on lapsen yläpuolella ja ympäri runkoa. Logon on veistosta mukaillen suunnitellut Porin ev.lut seurakuntayhtymän tiedottaja Tiina Miettinen.

Juhlavuoden joululaulu-sävellyskilpailun voittanut Kosketus taivaan ja maan kuultavana täällä Linkki avautuu uudessa välilehdessä
laulun säveltäjän, Sami Saravuoman esittämänä.