Noormarkun hautausmaa

Vanha Vaasantie 1, 29600 Pori

Noormarkun hautausmaa sijaitsee Pori-Jyväskylä -tien varressa Vanhan Vaasantien ja Kirkkotien kulmassa.

Noormarkun kivikirkko rakennettiin vuonna 1933 samalle paikalle, josta entinen puukirkko tuhoutui kansalaissodan aikaisessa tulipalossa. Kirkko vihittiin käyttöön 3. päivä syyskuuta 1933, jolloin vietettiin seurakunnan 200-vuotisjuhlaa. Kirkon seinät rakennettiin paikkakunnan kivistä. Kirkon rakennustöissä käytettiin mahdollisimman paljon paikallista väkeä.

Noormarkun hautausmaan laajennusosa vihittiin käyttöön 13.9.2009. Laajennusosassa on uusia arkkuhautoja, uusia uurnahautoja ja alueella sijaitsee myös muistolehto. Noormarkun Kirkkopiha ja hautausmaan laajennusosa yhdistyvät sulavasti toisiinsa. Hautausmaata rajaa komea, harmaasta graniitista perinteisin menetelmin valmistettu kiviaita. Lähes 400 metriä pitkä, 1,3 metriä leveä ja 1,3 metriä korkea kiviaita on näyttävä maamerkki.

• Hautapaikkoja entisissä arkku- ja uurnahaudoissa
  • Uusia arkkuhautoja
  • Uusia uurnahautoja
  • Muistolehto

Siunaukset tapahtuvat Noormarkun kirkossa tai Porin siunauskappeleissa. Noormarkun kirkossa on tilaa 600 hengelle. Porin Pienessä kappelissa on istumapaikkoja 40 hengelle ja Isossa kappelissa 240 hengelle.  Vainajan tuhkaus suoritetaan Porin krematoriossa, joka sijaitsee Käppärän hautausmaalla.

Ajanvaraukset

Siunaus-, hautaus-, tuhkaus- ja uurnanlaskuaika varataan Porin ev.lut. seurakuntayhtymän Hautauspalveluista. Myös muistopaikan saa varattua Hautauspalveluista. Seurakunta toimittaa uurnan Noormarkun hautausmaalle valmiiksi uurnanlaskua varten.

Kirkkoherranvirasto

Kirkkoherranvirasto sijaitseeNoormarkun pappilassa. Pappilaa voi vuokrata muistotilaisuuskäyttöön (40 hengelle). Pappilassa suoritettiin mittava remontti vuonna 2010.

Noormarkun seurakuntatalo

Noormarkun seurakuntatalo on kirkon ja hautausmaan välittömässä läheisyydessä. Rakennus valmistui vuonna 1970, vuonna 1998 sitä uudistettiin ja laajennettiin. Seurakuntasalissa on tilaa yli 80 hengelle.