Peräkärryllinen leiritarvikkeita
.

Mikä ihmeen rippikoulu? - Miksi riparille? - Kenelle rpk on tarkoitettu? - Kotiväelle & kummeille - Ennen leirijaksoa - Rippikoulun hinta - Millaisen rippikoulun valitsen? - Rippikoulu muualla

Mikä ihmeen rippikoulu?

Rippikoulu on ainutkertainen vaihe elämässä. 15-vuotta täyttävistà nuorista noin 80 % käy rippikoulun tavalla tai toisella. Tulemalla rippikouluun olet sis hyvässä seurassa! Rippikoulun suosio kertoo siitä, mikä merkitys sillä on nuoren elämässä.

Rippikoulu on kastekoulu, jonka aikana nori pääsee pohtimaan kysymyksiä, jotka littyvät elämään, uskoon ja Jumalaan. Rippikoulun aikana nori myös tutustuu omaan kotiseurakuntaansa ja sen toimintaan.

Rippikoulu kestää noin puoli vuotta. Rippikouluryhmät kokoontuvat ensimmäistä kertaa jo loppuvodesta ja pääset tutustumaan ryhmäsi muihin rippikoululaisiin sekä ohjaajiin. Rippikoulun aikana työskentelet myös itsenäsesti tutustumalla seurakuntasi toimintaan ja sen jumalanpalveluselämään. Kaikkiin rippikouluihin kuuluu vanhempainiltoja sekä tapaamisia kaupungissa ennen intensivijaksoa.

Mikäli valitset rippikouluryhmän, johon kuluu leirijakso, on rippileiri yleensä rippikoulun loppusuoralla. Ennen leiriä on sis luvassa paljon rippikouluun liittyvää tekemistä. Päivä-riparit eivät sisällä yöpymisiä. Rippikoulun käymiseen on kuitenkin paljon eri vaitoehtoja, joista kerrotaan näillä sivuilla. Rippikoulun voi myös käydä, vaikka ei haluaisi osallistua konfirmaatioon.

Konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista; pääset vahvistamaan sen, mità sinulle on rippikoulussa opetettu. Konfirmaatiossa tunnustat sen uskon, john sinut on kastettu. Kasteessa vanhempasi ja kummisi lausuivat uskontunnustuksen puolestasi. Nyt on sinun vuorosi tunnustaa kristillinen usko yhdessä seurakunnan kanssa. Kuten kasteessakin, kummisi voivat olla mukana siunaamassa sinua konfirmaatiomessussa. Konfirmaatio on koko perheen ja seurakunnan yhteinen juhla.