Kirkko noudattaa koronasuosituksia tarkasti uskonnonvapauslain antamasta liikkumatilasta huolimatta

Kysymys uskonnonvapauslain vaikutuksista koronasuositusten soveltamiseen on tänään herättänyt kasvavaa huomiota. Kaiken taustalla on se, että aluehallintoviraston kokoontumisrajoitukset eivät koske uskonnollisten yhdyskuntien tunnusomaista toimintaa, mutta moni noudattaa silti suosituksia.

Uskonnonvapauslaki vapauttaa uskonnolliset yhdyskunnat rajoitusten noudattamisesta. Aluehallintovirasto päivitti tänään sivuilleen tiedon, jonka mukaan viraston määräämät kokoontumisrajoitukset eivät koske uskonnollisten yhteisöjen järjestämiä jumalanpalveluksia ja vastaavia toimituksia.

Kyseinen julkisuuteen levinnyt kyseinen tieto on herättänyt hämmennystä ja epätietoisuutta kirkon roolista tässä suhteessa. Kuitenkin ev.lut. kirkko noudattaa olemassaolevia rajoituksia ja ohjeita huolella. Esimerkiksi Porin yhteisen kirkkovaltuuston kokouksessa tänä iltana maskit olivat käytässä kaikilla osallistujilla.

Ev.lut. kirkon lisäksi monet muutkin uskonnolliset yhteisöt noudattavat koronasuosituksia samalla tavalla.

2020-10-14 20:56:00.0