Länsi-Porin kirkkokuoro 50 vuotta 2012

Länsi-Porin kirkkokuoro perustettiin vuonna 1961 ja rekisteröitiin 1963. Kuoro kuuluu SKML:n Satakunnan kirkkomusiikkipiirin. Kuoron ensimmäisenä pitkäaikaisena johtajana toimi kanttori Jorma Koskela (1961–1990). Syksystä 1990 alkaen kuoroa on johtanut ja harjoittanut director cantus Antti Yrjölä.

Kuoron puheenjohtajana on ansiokkaasti vuodesta 1995 lähtien toiminut Marjatta Salonen. Johtokunnan muina jäseninä tällä hetkellä ovat varapuheenjohtaja Elina Yrjölä, sihteeri Annukka Hanhiniemi, taloudenhoitaja Vappu Wahlman, taiteellinen johtaja Antti Yrjölä, Sirkka Heino, Hannele Forselius ja Marjo Rauvola sekä varajäseninä Reima Eloranta, Else Linnainmaa ja Arja Kortteenpohja. Kuoron aikaisempina puheenjohtajina ovat toimineet: Jukka Aaltonen 1963–65, Arvo Lehtonen 1966–71, Veikko Uusitalo 1972, Armas Honkasalo 1973–76, Aulis Saarinen 1977–78, Arvo Lehtonen 1979–81, Aila Lähteenmäki 1982, Eero Nummi 1983–84, Kari Lindberg 1985–88, Aila Lähteenmäki 1989–93 ja Hannu Perko 1994.

Kirkkokuorolla on aina ollut tärkeä merkitys seurakunnan toiminnassa niin rikastuttavana osana sanajumalapalveluksissa ja messuissa kuin muissakin tilaisuuksissa. Vuosien varrella kuoro on ollut useasti mukana myös Lattomeren ja Preiviikin kirkoissa eri tilaisuuksissa. Kuoro on järjestänyt omia joulukonsertteja ja matineoita yhteisvastuun hyväksi sekä vieraillut etenkin jouluna sairaalassa ja Sotainvalidien sairaskodissa. Kuorolaiset osallistuvat myös aktiivisesti piirin järjestämiin koulutuksiin ja konsertteihin sekä kamarikuoron toimintaan. Tiiviille yhteistyölle on ollut merkityksellistä se, että kuoromme puheenjohtaja Marjatta Salonen on myös Satakunnan Kirkkomusiikkipiirin puheenjohtaja.

Kirkkokuoro oli pitkään seurakunnan ainoa ns. peruskuoro ja iloitsee nyt suuresti siitä, että toisen kanttoriviran myötä seurakuntaan on saatu myös Celeste-kuoro. Kirkkokuoron alaisena on vuodesta 2006 toiminut myös Lapsikuoro Marjatan ja Sanna Hakkiluodon johdolla. Meillä on ilo tehdä yhteistyötä molempien kuorojen kanssa tämänkin 50-vuotiskonsertin yhteydessä. Vuosien varrella on seurakunnassa ollut toki muitakin lyhytaikaisempia kuoroja ja musiikkiryhmiä.

Erittäin tärkeässä roolissa Länsi-Porin kirkkokuoro oli messu-uudistuksen toteutuksessa, Länsi-Porin seurakunnan toimiessa kokeiluseurakuntana. Kuoro toimii myös kanttorin apuna mm. konfirmaatiomessuissa. Länsi-Porin kirkkokuoro on osallistunut toimintansa aikana kaikille Satakunnan ja Arkkihiippakunnan kirkkolaulujuhlille ja on nytkin menossa Kirkon Musiikkijuhlille Jyväskylään toukokuussa. Kuoro osallistui myös Porissa pidetyille valtakunnallisille Lähetysjuhlille kesällä 2011.

Kuorossa laulaa tällä hetkellä 16 innokasta laulajaa, jotka ovat mukana sydämellä asiassa. Kuorolaiset eivät ole vain hyviä ja ahkeria laulajia, vaan joukossa on niin taitavia runonlausujia kuin loistavia kokkeja ja emäntiä. Kuoron järjestämä oma puurojuhla onkin tapahtuma, jota odotetaan vuosittain suurella hartaudella.

50-vuotiskonsertti pidettiin Länsi-Porin kirkossa sunnuntaina 1.4.2012 klo 17. Konsertissa oli mukana Lapsikuoro sekä Celeste-kuoro kanttori Sakari Salmisen johdolla.

Elina Yrjölä,
kuoron tiedottaja