Tuija Kruus valittaa Meri-Porin kirkkoherranvaalista Turun hallinto-oikeuteen

Eurajoen seurakunnan vs. kirkkoherra Tuija Kruus valittaa Meri-Porin seurakunnan kirkkoherran vaalista Turun hallinto-oikeuteen.

Kirkollisvalituksessaan Turun hallinto-oikeudelle Kruus muun muassa katsoo, että vaalissa on rikottu tasa-arvolakia ja että hänet on vaalissa ohitettu sukupuolensa takia.

-Lisäksi vaalin valmistelussa on tapahtunut sellaisia menettely- ja asiavirheitä, joiden vuoksi hallinto-oikeuden tulisi kumota seurakuntaneuvoston päätös ja määrätä seurakunta toimittamaan vaalin uudestaan, Kruus toteaa antamassaan tiedotteessa.

Seurakuntien tasa-arvolain säännöksistä tai perustuslaissa säädetyistä virkanimitysperusteista poikkeaminen ja virheelliset menettelyt virkavaaleissa ovat viime aikoina saaneet yhä enemmän huomiota, Kruus sanoo.

Eurajoen johtava kappalainen Samu Repo valittiin Meri-Porin seurakuntaneuvoston kokouksessa 22. kesäkuuta uudeksi kirkkoherraksi seurakuntaan.

Vaaleissa ehdolla ollut, tuolloin Meri-Porin seurakunnan vt. kirkkoherrana työskennellyt Tuija Kruus teki oikaisuvaatimuksen vaalista, jonka valinnan hän katsoi syntyneen virheellisesti.

Kokouksessaan 12. lokakuuta Meri-Porin seurakuntaneuvosto hylkäsi Tuija Kruusin vaalista tekemän oikaisuvaatimuksen. Seurakuntaneuvoston oikaisuvaatimukseen antaman vastauksen laati toimeksiannon pohjalta asianajotoimisto Blackbird Oy:n asianajaja Matleena Engblom.

Kruusin valituksesta uutisoi ensimmäisenä Satakunnan Kansa.

Tue Nov 16 11:22:00 EET 2021