Meri-Porin seurakuntaneuvosto hylkäsi Kruusin oikaisuvaatimuksen

Meri-Porin seurakuntaneuvosto on hylännyt Tuija Kruusin oikaisuvaatimuksen koskien 22. kesäkuuta pidettyä Meri-Porin kirkkoherran vaalia.

Oikaisuvaatimuksessaan Kruus vaati seurakuntaneuvostoa kumoamaan tekemänsä päätöksen lainvastaisena ja epätarkoituksenmukaisena seurakuntalaisten etua ajatellen sekä valmistelemaan asian uudelleen. Kruus itse oli vaalissa ehdolla ja hän toimi samalla Meri-Porin vs. kirkkoherrana.

Vastauksen oikaisupyyntöön oli seurakuntaneuvoston toimeksiannosta laatinut turkulaisen asianajotoimisto Blackbird Oy:n asianajaja Matleena Engblom, joka myös osallistui kokoukseen asiantuntijana.

Vastauksessaan Engblom muun muassa toteaa, että Samu Repo on valittu virkaan siksi, että häntä on pidetty tehtävään kokonaisuutena arvioiden ansioituneimpana hakijana. Meri-Porin seurakunnalla on ollut oikeus käyttää harkintavaltaansa hakukriteereitä määritellessään ja arvioidessaan hakijoiden ansioituneisuutta tehtävään suhteessa hakukriteereihin.

Valinnassa ei ole myöskään rikottu yhdenvertaisuuslakia eikä Kruusia ole syrjitty millään perusteella.

Keski-Porin kirkkoherra Heimo Hietanen oli määrätty valmistelijan tehtävään nimenomaan lääninrovastin ominaisuudessa, eikä menettely ole Engblomin mukaan johtanut Hietasen esteellisyyteen.

Seurakuntaneuvoston jäsenet Raija Kukkakorpi ja Arja-Leena Rouvali jättivät päätöksen johdosta eriävän mielipiteensä.

2021-10-14 15:56:52.0