Piispa Mari Leppänen Porin SuomiAreenassa: puhetta pyhästä, erilaista minglausta

Kirkko osallistuu tänä vuonna hybriditapahtumana järjestettävään Porin SuomiAreenaan kahdessa yhteistyötilaisuudessa kauppatorin Pori-lavalla tiistaina 13. heinäkuuta. Pyhää vai polttoainetta? -paneelissa keskustellaan uskontojen luontosuhteesta. Myöhemmin samana iltapäivänä toteutetaan monien järjestöjen ja kirkon yhteistyönä Erilainen mingle.

Molemmissa keskusteluissa kirkkoa edustaa Turun arkkihiippakunnan piispa Mari Leppänen. Vajaan tunnin mittaiset keskustelut striimataan.

Pyhää vai polttoainetta – miten uskonnot suhtautuvat luontoon?

Pyhää vai polttoainetta? -paneelissa lavalle nousevat muslimiaktivisti Inga Härmälä, piispa Mari Leppänen, USKOT-foorumin puheenjohtaja Pia Jardi ja Suomen Lähetysseuran asiantuntija Tero Massa. Paneelin juontaa toimittaja Riku Rantala.

Paneelin järjestävät Suomen evankelis-luterilainen kirkko, Suomen Lähetysseura ja USKOT-foorumi.

Mikä antaa tulevaisuuden toivoa tämän päivän lapsille ja nuorille?

Erilaisessa minglessä erilaisuuden kokemuksista kertovat ja unelmansa jakavat päihteistä irtautuva nuori, synnynnäisen vamman kanssa elävä nuori, huostaanotettujen lasten äiti sekä maahanmuuttajaperheiden haasteet päivittäin kohtaava alakoulun rehtori.

Kokemuspuheenvuorojen lisäksi lavalla kuullaan musiikkia Lumon bändiltä ja Palefacelta sekä piispa Mari Leppäsen ja Karri Miettisen eli Palefacen keskustelua. Tilaisuuden juontaa Harri Virtanen, ja avauspuheenvuoron pitää piispa.

Piispa hyvillään yhteistyöstä

Turun piispa Mari Leppänen iloitsee kirkon ja SuomiAreenan monivuotisesta yhteistyöstä: ”SuomiAreena on hieno foorumi käydä rakentavaa ja ymmärrystä lisäävää dialogia muiden kanssa. SuomiAreenassa on paljon erilaisia keskusteluja, joissa on mukana yhteiskunnallisia vaikuttajia.

Piispa sanoo odottavansa suurella innolla ja lämmöllä erityisesti Erilainen mingle -keskustelun ajatustenvaihtoa.

”Olen ylpeä siitä, että kirkko on ollut jo vuosia mukana järjestämässä Erilaista mingleä. Minglessä kuullaan heidän ääntä, joita erilaiset päätökset henkilökohtaisesti koskettavat ja tuodaan eri tilanteissa eläviä ihmisiä yhteen.”

Kirkkovene virittää tunnelmaan

Työntekijöiden lykkimä kirkkovene on perinteisesti ollut osa Porin ev.lut. seurakuntayhtymän näkyvyyttä SuomiAreenalla.

Kirkkoveneestä tehtyssä ennakkovideossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä erityisnuorisotyönohjaaja Katriina Mäki, vs. nuorisosihteeri Satu Katila sekä Riikka Kataja Porin kaupungin nuorisopalveluista keskustelevat tämänkertaisen SuomiAreenan kirkollisista teemoista.

Kirkkovene symboloi kirkon halua rantautua ihmisten pariin. Perinteisesti se on ollut yleisön keskuudessa joka päivä Areena-viikon aikana, mutta tällä kertaa vain tiistaina 14.7 eli kirkon omien tilaisuuksien yhteydessä.

SuomiAreenan kirkolliset tilaisuudet:

Pyhää vai polttoainetta -paneeli tiistaina 13.7. klo 14.00 Pori-lava ja striimaus

Uskontojen jäsenmäärä ja merkitys kasvavat globaalisti. Mikäli haluamme pelastaa yhteisen planeettamme, myös uskontojen rooli on välttämätön. Miten eri uskonnot suhtautuvat ympristöön ja luontoon? Onko uskontojen tarkoitus pelastaa sieluja vai maailma? Onko luonto vain polttoainetta ihmisten tarpeille? Ketkä kärsivät ilmastonmuutoksesta eniten ja onko sillä mitään väliä?

Erilainen mingle tiistaina 13.7. klo 16.00 Pori-lava ja striimaus

Mikä antaa toivoa tämän päivän lapsille ja nuorille? Erilaisessa minglessä unelmansa jakavat päihteistä irtautuva nuori, synnynnäisen vamman kanssa elävä nuori, huostaanotettujen lasten ’iti ja maahanmuuttajaperheiden haasteet päivittäin kohtaava alakoulun rehtori. Äänessä myös Turun arkkihiippakunnan piispa Mari Leppänen, artisti Paleface ja nuorisobändi Charm. Tilaisuuden juontaa terapeutti ja kirjailija Harri Virtanen.

Katso koko SuomiAreenan ohjelma tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessä – striimilinkit yksittäisiin tapahtumiin tulevat näkyviin myöhemmin.

Mon Jun 28 11:04:00 EEST 2021