Arkkuhautapaikkoihin ensi vuodelle kahden prosentin korotus

Porin ev.lut. seurakuntahtymän arkkuhautapaikkoihin on ensi vuoden alusta alkaen tulossa kahden prosentin korotus. Näin ollen arkkuhautapaikan maksu 25 vuodelta olisi jatkossa 160 euroa eli 6,40 euroa vuotta kohden.

Uurnahaudan hinta muualla paitsi Vanhalla hautausmaalla on puolet halvempi.

Korotuksella on tavoitteena kattaa hautaustoimen kustannukset maksutuotoilla ja seurakuntien saamalla valtionavustuksella seurakuntien muut luonteeltaan yhteiskunnalliset tehtävät huomioon ottaen siten, että kirkollisverovaroja ei laskennallisesti tarvitsisi käyttää hautausmaiden ylläpitämiseen ja hautaustoimen palveluihin.

Käytännössä maksutuotoilla kuuluisi kattaa 20 – 25 prosenttia hautaustoimen kokonaiskustannuksista. Arkkuhautapaikkahinnat ovat 25 vuoden hautapaikan hintoja. Vapaaehtoinen hallinta-ajan pidennys laskutetaan hautapaikan hinnan perusteella, hautapaikan hinta jaetaan kahdellakymmenelläviidellä ja kerrotaan pidennettävällä ajalla.

Porin yhteinen kirkkoneuvosto päätti asiasta kokouksessaan tänään keskiviikkona.

2021-05-12 18:06:00.0