Porin Kirkkosanomien vuosikerta 1967 nyt myös digitalisoituna

Porin Kirkkosanomien vuosikerta 1967 on nyt nähtävillä digitalisoidussa muodossa osoitteessa https://porinkirkkosanomat.fi/Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

Vuosikerrasta ilmenee muun muassa, että vuonna 1967 porilaisessa seurakuntaelämässä pohdittiin vuonna 1913 senaatin päätöksellä perustetun (mutta lopullisesti vasta 1929 itsenäistyneen) Reposaaren seurakunnan tulevaisuutta seuraavin sanamuodoin: ”…on alettu vakavasti kysellä onko Reposaarella enää tämän muuttuvan maailman keskellä oikeutta ja edellytyksiä jatkaa elämäänsä itsenäisenä seurakuntana.”

Kirkkovaltuuston asettama, Pihlavan ja Reposaaren jäsenistä muodostettu, keskikaupunkilaisen Paavo Yrjölän puolueettomalla puheenjohdolla asiaa miettinyt toimikunta myönsi esityksessään muun muassa, ”…että Reposaaren ja Pihlavan seurakuntien yhdistäminen toisi joustavuutta ja kevennystä kokonaistalouteen ja -hallintoon /--/ mutta ei puolla yhdistämistä, ei liioin erillisen Meri-Porin seurakunnan muodostamista Reposaaren-Mäntyluodon-Kaanaan alueista…”

Näiden seurakuntaliitosten aika koittikin vasta sitten vuosituhannen vaihteen jälkeen, kun yhdistetyn Reposaaren-Ahlaisten seurakunnan kautta yhdessä Pihlavan kanssa muotoutui nykyinen Meri-Porin seurakunta vuonna 2015.

Porin Kirkkosanomia ei säästösyistä tehty vuonna 1966.

2021-05-06 14:19:34.0