Tilinpäätös selvästi budjetoitua parempi

Porin ev.lut. seurakuntayhtymän viime vuoden tilinpäätös muodostui vajaat 320 000   euroa   positiiviseksi   ja   arviota   paremmaksi toimintakatteen yli 800 000 euron suuruisen nettomenoarvion alituksen vuoksi.

Sen sijaan viime vuoden talousarvion tulos oli negatiivinen 470 000 euroa.

Henkilöstömenojen toteutuma alitti arvion yli seitsemän prosenttia vaikuttaen merkittävästi   toimintakulujen   alittumiseen.   Henkilöstökulujen   alittumiseen vaikutti muun muassa se, että   toimintamuutosten   seurauksena   määräaikaisiatyöntekijöitä ja sijaisia palkattiin erittäin vähän tai ei ollenkaan.

Toimintatuotot   alittivat   arvion   lähes   14   prosenttia johtuen toiminnankeskeytyksistä tai   toimintatapojen   muutoksesta   erilaisten   rajoitusten   takia. Kiinteistöpalvelujen ja   toimintakeskusten   kulut   nousivat   koronaan   liittyvienlisääntyneiden   siivous-   ja   tarvikehankintojen   osalta.

Kuitenkin   molemmat yksiköt pysyivät annetussa talousarvionkehyksessä. Koronapandemian vaikutukset talouteen olivat pelättyä pienemmät viime vuonna.

Kirkollisverotuotot ja valtionavustus yhteensä ylittivät arvion 1,1 prosentilla, mikä paransi tulosta 139 000 euroa. Sijoitustuottojen netto alitti arvion 320 000 eurolla, mikä heikensi tulosta.

Sijoitusten arvonalennuksia kirjattiin nettona lisää 380.135 euroa, koska vuonna 2020 taloudellinen tilanne Suomessa ja maailmalla heikentyi selvästi maailmalla levinneen koronapandemian takia.

Yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi tilinpäätöksen keskiviikkoisessa kokouksessaan.

2021-03-24 18:17:00.0