Kaarlo Kalliala toimittaa viimeisen messunsa piispan virassa 31. tammikuuta

Turun arkkihiippakunnan piispana vuodesta 2011 toiminut Kaarlo Kalliala siirtyy eläkkeelle tammikuun lopussa. Hän luovuttaa piispan viran tunnukset Turun tuomiokirkossa sunnuntaina 31. tammikuuta kello 10 alkaen vietettävässä messussa. Piispa myös saarnaa ja toimii liturgina.

Juhlamessu järjestetään poikkeuksellisin järjestelyin ja tiukkojen koronarajoitusten puitteissa, eikä tuomiokirkkoon ole mahdollista tulla paikan päälle. Messuun voi sen sijaan osallistua osoitteessa virtuaalikirkko.fi. Messun jälkeen vietetään virtuaalisia kirkkokahveja Turun arkkihiippakunnan Facebook-sivulla.

-Tavallisesti juhlamessussa Turun tuomiokirkko on ollut täynnä ihmisiä. Mukana on yleensä alueen verkostojen edustajia, seurakuntien työntekijöitä ja luottamushenkilöitä sekä seurakuntalaisia. Vaikka tänä vuonna emme voikaan kokoontua yhdessä tuomiokirkkoon, se ei vähennä juhlan merkitystä. Vietämme hiippakunnan yhteistä juhlaa uudella tavalla verkossa. Onneksi pitkän työn hiippakunnassa tehnyttä piispa Kaarloa voi muistaa, kiittää ja onnitella eri tavoin, kertoo hiippakuntapastori Pauliina Järvinen.

Juhlava messu poikkeusaikanakin

Messussa avustavana liturgina toimii tuomiokirkkoseurakunnan vt. kirkkoherra Mika Mäntyranta. Muissa palvelutehtävissä nähdään muutamia Kallialan työtovereita ja ystäviä vuosien varrelta sekä hänen lapsenlapsiaan. Messun musiikista vastaa muun muassa Key Ensemble -kuoron laulajista koottu kvartetti. Osa kuultavasta musiikista on Keyn taiteellisen johtajan Teemu Honkasen tätä tilaisuutta varten sovittamaa.

Messussa piispa Kalliala kantaa Silja van der Meerin häntä varten suunnittelemaa stolaa, joka on lahja tuomiokapitulin työyhteisöltä. Stolan nimi on Perillä.

-Stolaan on kuvattu eräänlainen mielenmaisema”, kertoo van der Meer. ”Siinä on tyyneksi rauhoittunut meri, jonka tuulista on rantauduttu, päästy perille. Tässä mielen maisemassa rannalle kaareutuva puu muistuttaa vahvasta elämänpuusta. Puun oksille, sydämen puolelle laskeutuu Pyhän Hengen valkea kyyhky. Vene on vertaus seurakunnasta ja kirkosta, jota Kristus ohjaa. Rannan kaislikko on vertauskuva uskossa elävistä elämäntavoiltaan vaatimattomista ihmisistä, jotka mielellään pohtivat kristityn elämän opetuksia.

Messun lopussa piispa jättää pitkän perinteen mukaisesti tuomiokirkon alttarille piispan viran tunnukset, sauvan, ristin, hiipan sekä kaavun. Luovutettuaan ne Kalliala saa tilalle emeritusristin. Sen luovuttavat hänelle perinteiseen tapaan kaksi virkaiältään vanhinta lääninrovastia, Heimo Hietanen ja Risto Leppänen.

Wed Jan 27 15:01:00 EET 2021