Mari Leppänen nousee Turun piispaksi

Alustavan ääntenlaskennan mukaan Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin hiippakuntadekaani, teologian ja filosofian maisteri Mari Leppänen, 42, on saanut 54,6 prosenttia annetuista äänistä Turun arkkihiippakunnan piispan vaalin toisella kierroksella ja tuli näin ollen valituksi Turun arkkihiippakunnan seuraavaksi piispaksi.

Piispan vaalin alustavassa tuloslaskennassa äänimäärät jakautuivat Mari Leppäsen ja Turun Mikaelinseurakunnan kirkkoherran, teologian maisteri rovasti Jouni Lehikoisen, 59, kesken seuraavasti: Leppänen yhteensä 565 ääntä ja Lehikoinen 467 ääntä (45,1 %).

Vaalin äänestysprosentti oli 86,8.

Mari Leppänen vihittiin papiksi vuonna 2012. Hän on työskennellyt Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin hiippakuntadekaanina vuodesta 2019.

Aiemmin hän on toiminut muun muassa piispan erityisavustajana, seurakuntaavaalien projektipäällikkönä Kirkkohallituksessa sekä pappina Liedon seurakunnassa.

Vaalin äänestäjämäärä oli toisella kierroksella 1 194. Äänioikeutettuja ovat kaikki arkkihiippakunnan papit ja lehtorit sekä heidän lukumääräänsä vastaava määrä maallikkovalitsijoita.

Vaali vahvistetaan huomenna perjantaina tuomiokapitulin istunnossa, joka alkaa kello 14.

Uusi piispa aloittaa tehtävässään 1. helmikuuta. Hänet vihitään virkaan Turun tuomiokirkossa 7. helmikuuta. Turun arkkihiippakunnan piispana toimiva Kaarlo Kalliala jää eläkkeelle tammikuun lopulla.

2020-12-03 14:50:09.0