Porin hyväksyi aluekeskusrekisterin

Porin yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi yksimielisesti kokouksessaan tänään keskiviikkona Porin aluekeskusrekisterin perustamisen. Ensi vuoden alusta alkaen perustettavan aluekeskusrekisterin muodostavat tässä vaiheessa Satakunnan seurakunnat. Jokaisen seurakunnan on osaltaan hyväksyttävä päätös osallistumisesta.

Keskuspaikkana on Pori. Aluekeskusrekisterin tehtäviin kuuluvat kirkonkirjojen ja jäsenrekisterin ylläpito.

Nyt näyttää siltä, että työntekijöitä olisi 8 + 1, missä lisäystä nykyiseen olisi kolme työntekijää. Samaan aikaan kuitenkin aluekeskusrekisterin piirissä olevien seurakuntien jäsenmäärä kolminkertaistuu, kun Porin 63 000:sta jäsenestä hypätään 150 000:aan jäseneen

Mukaan voi Satakunnan seurakuntien lisäksi liittyä muitakin seurakuntia viimeistään ensi vuoden syyskuun loppuun mennessä.

Nyt hyväksyttyyn aluekeskusrekisterimalliin tuli vielä Kirkkohallituksen tahdosta loppumetreillä mukaan johtajan virka, johon ovat pätevyysvaatimuksina muun muassa soveltuva korkeakoulututkinto, jäsenrekisterin tuntemus sekä Kirkkohallituksen KirDi-tutkinto.

Johtajan virka laitetaan nopeasti auki.

Ensi vuoden alusta alkaen mukaan tulevien seurakuntien on ilmoitettava halukkuudestaan viimeistään marraskuun loppuun mennessä. Sen jälkeen voidaan määritellä kaikki ne toimenpiteet, jotka on vielä tehtävä ennen vuodenvaihdetta.

2020-10-14 20:03:46.0