Heikki Arikka ehdolle Turun arkkihiippakunnan piispan vaaliin

Malmin seurakunnan kirkkoherra, teologian maisteri Heikki Arikka (s. 1971), on Turun arkkihiippakunnan piispan vaalin neljäs ehdokas. Valitsijayhdistys jätti valitsijayhdistyksen perustamisasiakirjan tuomiokapituliin keskiviikkona 2. syyskuuta.

Heikki Arikka on työskennellyt Malmin seurakunnan kirkkoherrana vuodesta 2016. Hän on toiminut aiemmin muun muassa Innofactorin asiantuntijana sekä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän keskusrekisterin johtajana ja kasvatusteologina.

Turun arkkihiippakunnan piispan vaalin ehdokasasettelu alkoi 6. heinäkuuta ja päättyy 7. syyskuuta. Ehdokkaan voi asettaa valitsijayhdistys, jonka muodostaa vähintään 30 vaalissa äänioikeutettua henkilöä.

Turun piispan vaali järjestetään rovastikunnittain 5. marraskuuta. Mikäli kukaan ehdokkaista ei saa ensimmäisessä vaalissa yli puolta annetuista äänistä, toinen vaali järjestetään kahden eniten ääniä saaneen ehdokkaan kesken 3. joulukuuta.

Uusi piispa aloittaa virassa 1. helmikuuta ja hänet vihitään virkaansa 7. helmikuuta Turun tuomiokirkossa. Turun arkkihiippakunnan piispa Kaarlo Kalliala siirtyy eläkkeelle tammikuun lopussa.

Aiemmin piispan vaaliin ehdolle on asetettu myös Turun Mikaelinseurakunnan kirkkoherra Jouni Lehikoinen, Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin hiippakuntadekaani Mari Leppänen ja Porin Teljän seurakunnan kirkkoherra Kaisa Huhtala.

2020-09-02 12:57:00.0