Länsi-Porin kirkkoherraehdokkaat haastatellaan syyskuun alussa, testejä väläytellään

Länsi-Porin uudeksi kirkkoherraksi hakeneet kaikki seitsemän kelpoisiksi todettua hakijaa haastatellaan 2.-3. syyskuuta.

Seurakuntaneuvosto käsitteli kokouksessaan maanantaina tulevien haastatteluiden pohjana olevia kysymyksiä. Tarvittaessa haastatteluita tehdään etänä. Lisäksi luvassa on julkinen vaalipaneeli.

Vt. kirkkoherra Mika Nokelainen toi seurakuntaneuvoston kokouksessa esiin myös soveltuvuustestien käytön mahdollisuuden.

–Kokouksessa ei vielä tehty asiasta päätöstä, vaan käytiin vasta periaatekeskustelua, hän sanoo.

Nokelainen itse on soveltuvuusarvioinnin kannalla, koska sitä käytetään erittäin yleisesti kaikenlaisissa johtajarekrytoinneissa. Samoin esimerkiksi eteläisen Suomen hiippakunnissa soveltuvuusarviointi on todella yleisesti käytetty menettely välillisissä vaaleissa sekä erilaisissa kirkon tehtävissä, joihin liittyy esimiesasema.

Seurakuntaneuvosto tekee päätöksen mahdollisesta testien käytöstä 3. syyskuuta.

Nokelaisen mukaan lopullisen valinnan ajankohta riippuu siitä, toteutetaanko soveltuvuusarvioita vai ei. Mahdolliset soveltuvuusarviot analyyseineen ja raportteineen voivat viedä niin paljon aikaa, ettei valintaa ilmeisesti päästäisi tekemään vielä 22. syyskuuta.

Jos näin käy, seuraava mahdollinen valinta-ajankohta voisi olla lokakuun puoliväli.

2020-08-19 16:33:23.0