Lentokonenäyttely kertomassa lähetystyöstä

Porin Puuvillassa pääsee tutustumaan lähetyslentäjien työhön reilun kuukauden ajan.

Porin Puuvillan kauppakeskukseen aukeaa tänään OH-MAF -lentokonenäyttely. Näyttelyssä pääsee tutustumaan pitkään lähetystyön apuna toimineen lentokoneen historiaa sekä oppimaan lähetyslentäjien työstä.

Janne Ropponen (oik.) ja Me Miehet toiminnassa mukana oleva Sakari Leppänen purkavat OH-MAF -lentokonetta alas peräkärryltä yhdessä muiden vapaaehtoisten kanssa.

Auttamista pienlentokoneilla

MAF, eli Mission Aviation Fellowsfip, on 75 vuotta sitten perustettu kristillinen järjestö, jonka toimesta autetaan kehitysmaissa pienlentokoneiden avulla. Pienlentokoneista on erityisesti apua alueilla, joilla on vaikeakulkuisia teitä, pitkiä välimatkoja tai tiet puuttuvat kokonaan.

Maailmanlaajuinen lähetyslentäjien järjestö tekee julistustyötä auttamalla ihmisiä eri keinoin.
– MAF -koneiden avulla on kuljetettu avustustyöntekijöitä, kirkkojen ja seurakuntien työntekijöitä, tuotu riisisäkkejä ja ruokaa sekä lennätetty lapsia kouluun. Ja onpa koneen kyytiin eläimiäkin päässyt, Suomen Lähetyslentäjien toiminnanjohtaja Janne Ropponen listaa.

Konevanhus näytillä

Puuvillaan näytteille tulleella lentokoneella on ikää jo komeat 54 vuotta. Nykyinen museokone on ollut esillä ja näytteillä ympäri Suomea, noin 22 eri kohteessa kuluneiden 14 vuoden ajan.
– 40 vuotta tällä koneella lennettiin. Ensimmäiset 20 vuotta kone lensi eri Afrikan maissa, ja nämä maat ovat maalattuna koneen peräsimeen.

Eläköityneen lentokoneen elinkaareen mahtuu monia erilaisia tarinoita, iloisia ja surullisia. Koneen historiikkia ja tarkempaa tietoa lähetyslentäjistä kerrotaan näyttelyssä videoiden avulla.

OH-MAF -lentokoneen siivet kuljetettiin Puuvillaan sisälle ennen ohjaamoa.

Iloa kauppareissulta

Näyttelyn on tarkoitus tuottaa iloa sekä lisätä tietämystä lentämisestä että lähetystyöstä.
– Tämä näyttely on aina ollut sellainen, että siitä on tykännyt kauppakeskuksessa kävijät sekä kauppiaat. Lapsetkin saavat kotiin kerrottavaksi hyvän tarinan siitä, kuinka näkivät kauppareissulla lentokoneen, Ropponen hymyilee.

Reilun 800 kilon lentokonetta sai työntää useamman ihmisen voimin. Janne Ropponen ohjasi koneen kulkusuuntaa.

Näyttely

Näyttely aukeaa tänään 16.7. klo 16, Porin Puuvillan, Puuvilla areenalla. Näyttely on avoinna reilun kuukauden ajan. Tarkempia aikatauluja ja mahdollisen oppaan paikalla olosta voi käydä lukemassa maf.fi-sivuilta.

Thu Jul 16 15:08:04 EEST 2020