Seurakuntayhtymällä edessä tiukka hevoskuuri

Porin yhteinen kirkkoneuvosto käsitteli keskiviikkoisessa kokouksessaan Porin ev.lut. seurakuntayhtymän menokehyksiä vuosille 2021 ja 2022.

Jo aiemmin talvella tehtyjen päätösten mukaisesti seurakuntayhtymän yksiköt joutuvat leikkaamaan ensi vuoden menoistaan 3,74 prosenttia. Rahallisesti höyläys tekee yhteensä 473 561 euroa.

Kyseinen leikkausprosentti on päätetty ennen koronakriisin puhkeamista.

Vuoden 2022 budjetin tekemisestä sen sijaan tulee yksiköille paljon kivuliaampaa, sillä tämänhetkisten näkymien perusteella vähennysprosentti tulee olemaan 6,8, mikä rahallisesti merkitsee 850 000 euron säästöjä.

Leikkauspaineita aiheuttavat verotulojen laskun lisäksi palkan- ja hinnankorotukset sekä luonnollisestikin koronan seuraukset. Henkilöstömenot ovat seurakuntayhtymän suurin yksittäinen menoerä.

Säästölaskelmat on tehty oletuksella, että veroprosentti pysyisi nykyisessä puolessatoista prosentissa.

Wed May 13 19:27:48 EEST 2020