Kolehtien keruu ei voi tapahtua nettijumalanpalveluksessa

Kirkkohallituksen tuoreiden ohjeiden mukaan poikkeusoloissa jumalanpalvelukset järjestetään ilman läsnäolevaa seurakuntaa. Paikalla ei siis ole ketään, joilta kolehti voitaisiin kerätä.

Kolehdin keräämisen ja mahdollisen sähköisellä välineellä tehdyn kolehtilahjoituksen on tapahduttava seurakunnallisen tilaisuuden aikana ja se on sidoksissa sekä tilaisuuden aikaan että paikkaan. Kirkkokolehteja ei voida lain mukaan kerätä netin välityksellä tilaisuutta seuraavilta. Muunkaan lahjoituspyynnön esittäminen etäyhteydellä tilaisuuteen osallistuville ei ole sallittua.

Striimattavissa jumalanpalveluksissa ei siis voida tuoda esille tilinumeroa tai muuta tapaa tehdä kolehtilahjoitusta. Kolehtivetoomuksia ei saa esittää tai pyytää lahjoituksia järjestöille, vaikka järjestöllä olisi meneillään oleva keräys asianmukaisine rahankeräyslupineen.

Kirkon sanomasta käsin hädästä, avuntarpeesta ja etuoikeutetusta asemastamme on varmasti seurakuntalaisia tarpeen muistuttaa vaikkapa saarnan tai esirukouksen yhteydessä. Kirkkohallituksen johtoryhmässä todettiin keskiviikkona, että normaaliolojen palattua pohditaan, voidaanko menetetyt viralliset kolehdit mahdollisesti kompensoida jollain tavoin järjestöille

2020-03-20 09:31:24.0