Krematorion hajoaminen Käppärässä hidastanut tuhkauksia

Vainajien tuhkaus on pitkittynyt Satakunnassa ja aiheuttanut ruuhkaa sekä Satasairaalan että seurakunnan kylmiöissä. Tilanne on jatkunut viime vuoden lokakuusta lähtien, jolloin Käppärän krematorion toinen uuni hajosi.

Uuni on parhaillaan korjauksen alla, ja työt pyritään saamaan nopeasti valmiiksi, jotta tilanne normalisoituisi mahdollisimman pian.

Porin seurakuntayhtymän hautauspalveluista vastaavan ylipuutarhuri Sari Salowin mukaan ruuhkiin on vaikuttanut myös kuolleiden suuri määrä. Vainajia on nyt enemmän kuin syksyllä.

Maakunnan kaikki tuhkaukset tehdään joko Porissa tai Raumalla. Vainajia on loppuvuodesta lähtien jouduttu ohjaamaan enemmän Raumalle, missä on Salowin mukaan ollut hyvin resursseja tehdä tavallista enemmän tuhkauksia.

Käppärän krematoriossa on kaksi uunia, joista vanhempi, vuonna 1988 rakennettu uuni hajosi lokakuun lopussa.

Tuhkauksia on Salowin mukaan pystytty poikkeustilanteesta huolimatta tekemään Porissa työvuoroja lisäämällä lähes normaalissa aikataulussa. Jos vainaja on Porin alueelta, tuhkaus tapahtuu tavallisesti siunausta seuraavalla viikolla.

Asiasta uutisoi Satakunnan Kansa.

2020-01-18 11:56:00.0