Kirkolliskokous päättää nelivuotiskautensa – keväällä uusi kokoonpano

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokous kokoontuu Turun kristilliselle opistolle nykyisessä kokoonpanossaan viimeistä kertaa 4.–8. marraskuuta.

Kirkolliskokousvaali, jossa valitaan edustajat seuraavalle nelivuotiskaudelle käydään 11. helmikuuta.

Kirkolliskokouksen avajaismessu alkaa Turun tuomiokirkossa tulevana maanantaina klo 9.00. Messussa saarnaa Espoon piispa Kaisamari Hintikka. Arkkipiispa Tapio Luoma avaa kokousviikon avajaisistunnon klo 11.00.

Tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kosonen (kesk.) vierailee kirkolliskokouksessa maanantaina klo 14.00.

Aiheita riittää

Kokousviikolla käsittelyssä on muun muassa kummien määrä kastettavalle lapselle. Kirkkohallitus esittää kirkolliskokoukselle, että kastettavalle lapselle riittää jatkossa yksi kummi, joka on evankelis-luterilaisen kirkon konfirmoitu jäsen. Päätös edellyttää muutosta kirkkojärjestykseen.

Viikon aikana käsitellään myös Kirkon keskusrahaston ja Kirkon eläkerahaston talousarviot ensi vuodelle ja toiminta- ja taloussuunnitelmat vuosille 2020–2022.

Lisäksi käsittelyssä on muun muassa nuorten ja nuorten aikuisten osallisuuden kehittäminen kirkon hallinnossa. Tähän lakivaliokunta antaa mietintönsä.

Avustusaloite käsittelyssä

Lähetekeskustelussa ensimmäistä kertaa on myös noin 30 edustajan allekirjoittama talousarvioaloite, jossa esitetään avustusta pyhiinvaelluskoordinaattorin palkkaamista varten pyhiinvaellustoiminnan kehittämiseksi ja pyhiinvaelluskeskushankkeen koordinoimiseksi.

Kirkolliskokouksen uusi pääsihteeri Birgitta Hämäläinen on aloittanut tehtävässään 1. lokakuuta alkaen. Pääsihteeri vastaa kirkolliskokouksen kanslian toiminnasta ja hänen tehtävänään on myös kehittää kirkolliskokouksen toimintaa. Pääsihteeri osallistuu myös muun muassa säädösvalmisteluun.

Kirkolliskokouksen täysistunnot videostriimataan. Twitterissä kokousta voi seurata tunnisteella #kirkolliskokous.

Thu Oct 31 14:47:00 EET 2019