Seurakuntayhtymän tilinpäätös budjetoitua selvästi parempi

Porin ev.lut. seurakuntayhtymän viime vuoden tilinpäätös oli selvästi budjetoitua parempi. Kun budjetissa viime vuodelle ennakoitiin 586 000 euron miinusmerkkistä tulosta, jäi lopullinen tulos miinukselle 106 000 euron verran.

Hallinto-, talous- ja henkilöstöpäällikkö Eeva Uusimäen mukaan torjuntavoiton taustalta löytyy muutamia tekijöitä. Henkilöstömenot ja toimintakulut jäivät budjetoitua pienemmiksi, kun taas toimintatulot olivat ennakoitua paremmat.

Toisaalta verotulot alittivat budjetoidun. Viime vuoden verokertymä oli runsaat 15,4 miljoonaa euroa, mikä on reilut puoli miljoonaa huonompi kuin talousarviota varten oli laskettu.

Sijoitustuottojen netto jäi miinukselle arvonalennuskirjausten jälkeen, kun kurssitaso oli vuoden lopussa koko vuoden alimmalla tasolla. Uusimäki korostaa, että verotulojen huono kertymä on itse asiassa vieläkin huonompi kuin huonona vuonna 2017.

–Tässä on huolestuttavaa se, että jos verokertymä on näin huono vielä suhdannehuipulla oltaessa, niin miten kehnoksi tilanne sitten mahtaa mennäkään mahdollisessa taantumatilanteessa.

Porin yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi tilinpäätöksen kokouksessaan keskiviikkona.

2019-03-27 18:29:00.0