Huippunimiä luvassa jälleen Pori Organiin

Englantilainen urkuri-säveltäjä David Briggs on yksi 10.-16. kesäkuuta järjestettävän tapahtuman mielenkiintoisimpiä nimiä. Urkufestivaalin avajaiskonsertissa maanantaina 10. kesäkuuta kuullaan hänen tuotannostaan Suomen ensiesityksenä teokset Messe pour Saint Sulpice sekä Psalmi 150.

Seuraavana päivänä Briggs improvisoi konsertissaan musiikin elokuvahistorian yhteen tunnetuimmista mykkäelokuvista The Phantom of the Opera (suom. Oopperan kummitus) vuodelta 1925.

Keski-Porin kirkon Paschen-Kiel – urkujen rakennusprojektissa asiantuntijana toiminut tohtori Kurt Lueders Pariisista konsertoi keskiviikkona 12. kesäkuuta.

Aikamme merkittävimpiin amerikkalaisiin urkutaiteilijoihin lukeutuva Stephen Tharp puolestaan saapuu konsertoimaan festivaalille perjantaina 14. kesäkuuta.

Mielenkiintoinen, musiikkia ja suurta kertomusta yhdistävä kokonaisuus on luvassa lauantaina 15. kesäkuuta, kun Pariisin Saint-Sulpice -kirkon urkuri Sophie-Veronique Cauchefer-Choplin improvisoi musiikin Raamatun luomiskertomukseen. Raamatun tekstin tulkitsee näyttelijä Kari Hakala.

Festivaalin koko ohjelma, lippujen hinnat sekä ennakkomyynti ovat nähtävissä www-osoitteessa poriorgan.fi.

Pori Organ järjestetään kesällä 14. kerran.

2019-01-25 14:06:00.0