Kruusin oikaisuvaatimus hylättiin

Keski-Porin seurakuntaneuvosto on kokouksessaan 15. tammikuuta hylännyt yksimielisesti Keski-Porin kappalaisen Tuija Kruusin tekemän valituksen lokakuisesta Keski-Porin kirkkoherranvaalista.

Kruus totesi oikaisuvaatimuksensa perusteluissa menettelyvirheitä esiintyneen kaikkiaan neljässä kohdassa. Niitä olivat vaalitavan valinta, hakijoiden sukupuolen vaikutus sekä valitsijan esteellisyys, hakijoiden ansioiden esittely viestinnässä sekä tuomiokapitulin antama lausunto.

Oikaisuvaatimuksessa on muun muassa kiinnitetty huomiota seurakuntaneuvoston jäsenten kokousten ulkopuolella käymiin valmisteltavaan asiaan liittyen. Nyt tehdyssä hylkäävässä päätöksessään seurakuntaneuvosto kuitenkin toteaa, että neuvoston jäsenet voivat luottamustehtävää hoitaessaan puhua keskenään ja muodostaa mielipiteitä valmisteltavana olevasta asiasta myös kokousten ulkopuolella.

Seurakuntaneuvosto käsitteli oikaisuvaatimuksen yhteydessä myös Turun arkkihiippakunnan, Porin ev.lut. seurakuntayhtymän viestintäpäällikön Matti Kuhnan, teologian tohtori Seppo Sattilaisen sekä kirkkoherra Heimo Hietasen lausunnot.

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn johdosta annetusta päätöksestä on mahdollisuus valittaa 30 päivän kuluessa hallinto-oikeuteen.

2019-01-18 08:46:00.0