Seurakuntayhtymän budjetti valtuustossa läpi yksimielisesti

Porin yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi ensi vuoden tulo- ja menoarvion yksimielisesti päättyvän vaalikauden viimeisessä kokouksessa tänään keskiviikkona.

Budjetti on alijäämäinen 753 764 euroa. Budjetti on laadittu tuloveroasteelle puolitoista prosenttia, jolla ensi vuoden verokertymäksi saataisiin valtionrahoitus mukaan lukien 16,2 miljoonaa euroa.

Toimintatuottoja korotetaan noin prosentilla, lomarahoja vähennetään edelleen 30 prosentilla. Sijoitustuottojen arvioidaan olevan 300 000 euroa.

Ensi vuoden budjetissa henkilöstömenot kasvavat 615 000 euroa edellisen vuoden arvioon verrattuna. Kasvun takana ovat palkankorotukset ja Pomarkun liittymisestä aiheutuvat kustannukset.

Ei henkilöstövähennyksiä

Sosiaalidemokraattien Esa J. Anttila kantoi huolta tulevien vuosien talouskehityksestä, sillä tuloksen alijäämäisyys on kasvamassa miljoonaan euroon vuonna 2021. Taustalla on verotulojen aleneminen eivätkä suunnitelmissa olevat henkilöstömenojen vähennykset riitä kattamaan tuota vajetta.

–Jos henkilöstöä lähdettäisiin vähentämään, sisältäisi se riskin seurakuntalaisten tyytymättömyyden kasvusta ja erouhka kirkosta kasvaisi.

Tuotot vähentyneet

Kirkkovaltuusto sai myös tiedoksi seurakuntayhtymän varainhoidon tuottokehityksen vuoden kolmen ensimmäisen neljänneksen aikana. Tuotot ovat vähentyneet 37 000 eurolla eli yhdeksällä prosentilla vuodentakaiseen nähden.

Varainhoidon tuotot olivat syyskuun lopussa yhteensä 389 000 euroa.

Sijoituspääoman määrä oli syyskuun lopussa hankintahinnaltaan 10,4 miljoonaa euroa ja markkina-arvoltaan 10,7 miljoonaa euroa.

Työhyvinvointi kiinnosti

Niinikään kirkkovaltuusto sai tiedokseen työhyvinvointikyselyn tulokset. Esimerkiksi työn sujuminen ja perehdyttäminen ovat hyvällä tasolla, esimiestyö melko hyvää keskitasoa ja organisaatio näyttää hyvältä. Sen sijaan kehittämiskohteita ovat ristiriitojen käsittely, vastuun jakaminen.

Muutamat kirkkovaltuutetut, kuten Simo Korpela ja Bia Kaski, kiinnittivät huomiota vastausten suureen hajontaan, jota pitäisi selvittää. Esa J. Anttilaa puolestaan kiinnosti vastaamatta jättäneiden motiivit jäädä pois tutkimuksesta.

Wed Nov 28 21:29:00 EET 2018