Seurakuntavaalien vahvistettu äänestysprosentti 14,4

Seurakuntien vaalilautakunnat ovat vahvistaneet vuoden 2018 vaalien tulokset. Valtakunnallinen äänestysprosentti on 14,4.
Pudotusta edelliseen, vuoden 2014 vaalin äänimäärään, oli 1,1 prosenttiyksikköä.

Valittujen luottamushenkilöiden keski-ikä on 53,3 vuotta, joka aleni noin vuodella viime vaaleihin verrattuna. Naisia läpipäässeistä on 54,9 %, miehiä 45,1 %. Uusia luottamushenkilöitä on lähes puolet valituista (49,2 %).

-Valittujen luottamushenkilöiden keski-ikä on ollut melko korkea, ja nyt vahvistettujen tulosten mukaan tapahtunut keski-iän aleneminen lähes vuodella on myönteistä. On toivottavaa, että mikään ikäryhmä ei korostuisi päätöksentekijöiden joukossa, vaan luottamushenkilöt edustaisivat mahdollisimman tasapuolisesti seurakuntalaisten joukkoa, kampanjapäällikkö Hanna Piira toteaa.

Äänioikeutettuja vaaleissa oli reilut 3 miljoonaa suomalaista, heistä äänioikeuttaan käytti lähes 440 000 äänestäjää.

2018-11-22 12:59:00.0