Vielä ehdit ehdokkaaksi seurakuntavaaleihin

Tämän vuoden marraskuussa äänestetään seurakuntavaaleissa. Porin jokaisessa kuudessa seurakunnassa järjestetään kahdet vaalit; luottamushenkilöt valitaan sekä kunkin seurakunnan omaan seurakuntaneuvostoon että yhteiseen kirkkovaltuustoon. Vaalien ehdokasasettelu päättyy maanantaina 17. syyskuuta.

– Seurakuntavaaleissa valitaan neljän vuoden välein luottamushenkilöt päättämään kirkon asioista, yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Heimo Hietanen kertoo.

Yhteinen kirkkovaltuusto on Porin ev.lut. seurakuntayhtymän ylin päättäjä.

– Yhteisen kirkkovaltuuston pääasiallisena tehtävänä on seurakuntayhtymän taloudesta ja budjetista päättäminen sekä seurakuntayhtymän henkilöstöstä päättäminen, Hietanen kuvailee.

Seurakuntaneuvostot ohjaavat ja johtavat seurakunnissa tehtävää työtä, mikä tarkoittaa esimerkiksi jumalanpalveluksia ja seurakunnallisia toimituksia, kuten kasteet, vihkimiset ja hautaan siunaamiset, sekä diakonia-, nuoriso- ja yleinen seurakuntatyö.

– Seurakuntavaaleihin kannattaa lähteä ehdokkaaksi siksi, että päättäviin elimiin tulisi mahdollisimman kattava leikkaus seurakuntien jäsenistöstä. Mitä laajempi on ehdokkaiden joukko, sitä laajempi on myös valittujen joukko. Silloin erilaiset näkemykset ja mielipiteet pääsevät vaikuttamaan siihen, mitä seurakunnassa tehdään, Hietanen rohkaisee.

Ehdokkaana seurakuntavaaleissa voi olla seurakunnan jäsen, joka viimeistään vaalipäivänä 18.11.2018 täyttää 18 vuotta.

Lue lisätietoja sivulta seurakuntavaalit.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mon Sep 10 12:51:00 EEST 2018