Keski-Pori saa uuden kirkkoherran

Viran kaikki viisi hakijaa ovat seurakuntayhtymästä. Valinnan tekee Keski-Porin seurakunnan seurakuntaneuvosto.

Keski-Porin seurakunnan kirkkoherra Kari Erkkola jää eläkkeelle 1. marraskuuta.

Hänen seuraajakseen ovat ehdolla Porin ev.lut. seurakuntayhtymästä Meri-Porin kirkkoherra Heimo Hietanen, Keski-Porin kappalaiset Tuija Kruus ja Pasi Virta, Noormarkun vt. kappalainen Jaakko Rainerma ja Teljän seurakuntapastori, teologian tohtori Seppo Sattilainen.

Kirkkoherra valitaan välillisellä vaalilla, eli Keski-Porin seurakuntaneuvosto päättää, kenestä tulee seuraava kirkkoherra.

– Seurakuntaneuvosto antoi lausunnon tuomiokapitulille vaalitavasta. Hiippakunnissa on tullut yleiseksi käytännöksi se, että jos halutaan poiketa seurakunnan lausunnosta, tuomiokapitulilla tulee olla siihen painavat perusteet. Nyt katsottiin, ettei sellaisia ollut, Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin hiippakuntapastori Pauliina Järvinen kertoo.

Välillisessä vaalitavassa tuomiokapituli antaa hakijoista lausunnon, jossa heitä arvioidaan kykyjen ja taitojen perusteella peilaten juuri kyseessä olevan kirkkoherranviran erityisiä kriteereitä. Seurakuntaneuvoston jäsenet voivat äänestää ketä tahansa viidestä ehdokkaasta.

Virkaan alkuvuodesta

Vaalin tarkempi aikataulu selviää, kun tuomiokapituli antaa lausuntonsa hakijoista. Sen jälkeen asia siirtyy seurakuntaan.

– Seurakunnassa voidaan järjestää erilaisia tilaisuuksia, joissa seurakuntalaiset pääsevät tutustumaan hakijoihin, Järvinen rohkaisee.

Käytännössä päätökset muun muassa ehdokkaiden esittäytymisestä seurakuntalaisille tekee seurakuntaneuvoston asettama työryhmä, joka päättää muutenkin monista käytännön asioista kirkkoherran vaalissa.

– Uuden kirkkoherran virkaanastumisen ajankohdasta ei vielä ole tarkkaa tietoa, mutta uusi kirkkoherra aloittanee alkuvuoden 2019 aikana, Pauliina Järvinen ennakoi.

Sijainen Kokemäeltä

Kokemäen kirkkoherra Hannu Tomperi hoitaa Keski-Porin kirkkoherran virkaa elokuun alusta uuden kirkkoherran tuloon asti. Ensin hän on Erkkolan viransijaisena lokakuun lopulle asti, ja marraskuun alusta lukien virkaa tekevänä kirkkoherrana.

– Olen ollut Kokemäellä kirkkoherrana kahdeksan vuotta, joten kirkkoherran tehtävät ovat tulleet tutuiksi. Itsenäisen seurakunnan hallinto eroaa kuitenkin hieman yhtymän hallinnosta, joten tietysti tässä saa perehtyä uusiinkin toimintatapoihin, Tomperi miettii.

Tomperin asettaminen Keski-Porin kirkkoherran sijaiseksi sujui helposti, koska hänen oli tarkoitus aloittaa kesällä joka tapauksessa virkavapaa.

– Sijaisuusjärjestelyt Kokemäellä oli jo hoidettu, joten minun oli helppo jättää vuorotteluvapaa pitämättä tässä kohtaa, ja tulla hoitamaan Keski-Porin kirkkoherran tehtävää.

Fakta:

• Keski-Porin seurakunnalle valitaan uusi kirkkoherra.
  • Vaalien aikataulu selviää tuomiokapitulin lausunnon jälkeen.
  • Valinta tehdään välillisellä vaalilla.
  • Vaalissa ovat ehdolla:
    • Meri-Porin seurakunnan kirkkoherra ja lääninrovasti Heimo Hietanen
    • Keski-Porin seurakunnan kappalainen, Kirkolliskokouksen pappisedustaja, valisijamies, sekä yleisvaliokunnan jäsen ja Länsi-Suomen Osuuspankin edustajiston jäsen Tuija Kruus
    • Noormarkun seurakunnan kappalainen Jaakko Rainerma
    • Teologian tohtori ja pastori Seppo Sattilainen
    • Keski-Porin seurakunnan kappalainen Pasi Virta
  • Uusi kirkkoherra aloittaa alkuvuonna 2019.

2018-08-29 13:49:00.0