Oppilaitostyöntekijöitä on nyt kaksi

Porin ev.lut. seurakuntien oppilaitostyötä tehdään nyt kahden hengen voimin, kun jo aiemmin työtä tehnyt oppilaitosdiakoni Johanna Simola sai elokuun alussa työparikseen oppilaitosteologi Heikki Hesson.
HeikkiJaJohanna_THUMB.jpg

– Oppilaitosteologin työ on alkanut todella hyvin. Alkuun olen tutustunut työhön, järjestellyt kalenteria ja tutustunut oppilaitoksiin sekä niiden henkilökuntiin, Heikki Hesso kertoo.

Oppilaitostyö on kirkon ja seurakuntien oppilaitoksissa tehtävää hengellistä työtä.

– Olemme siellä opiskelijoita ja henkilökuntaa varten keskusteluapuna, kun halutaan jutella mistä tahansa elämään liittyvästä asiasta, Hesso rohkaisee.

Oppilaitostyöntekijät toimivat Porin Yliopistokeskuksessa, Satakunnan ammattikorkeakoulussa, Diakonia-ammattikorkeakoulussa ja ammattikoulu Winnovassa.

– Me osallistumme oppilaitoksissa esimerkiksi erilaisiin hyvinvointiryhmiin, joihin kuuluvat myös terveydenhoitajat, kuraattorit ja opot sekä opettajat. Niissä mietimme, mitä opiskelijoiden hyvinvointi voisi olla, Johanna Simola kertoo.

Lisäksi oppilaitostyöntekijät osallistuvat erilaisiin tutor-koulutuksiin ja kohtaavat opiskelijoita yksilöllisesti.

– Opiskelijat haluavat keskustella aivan kaikesta ihmiselämään liittyvästä iloista suruihin. Keskusteluaiheet ovat olleet laajalla skaalalla opiskeluihin liittyviä pieniä murheita, perhe- ja parisuhdeasiat, kriisit tai ongelmat, sekä tietysti hengelliset asiat. Oppilaitoksissa on tänä päivänä kaiken ikäisiä opiskelijoita suoraan peruskoulusta aina 50-vuotiaisiin saakka, Simola kuvailee.

Oppilaitosten väki on Hesson ja Johannan seurakunta, johon kuuluu noin 14 000 jäsentä.

– Me emme kysy kenenkään uskonnollista vakaumusta, vaan olemme palvelemassa yhteisöä, Hesso kiteyttää.

Fri Aug 24 15:07:00 EEST 2018