Punaisten muistomerkki paljastettiin Kirkkopuistossa

Vuoden 1918 kansalaissodassa kaatuneiden punaisten muisotmerkki on paljastettu Keski-Porin kirkon vieressä olevassa kirkkopuistossa.

Kuvataiteilija Marjo Heinon tekemä punaisten muistomerkki on paljastettu Keski-Porin kirkon pihassa olevassa kirkkopuistossa. Pronssinen reliefi muun muassa sisältää sellaisia vanhoja puita, jotka ovat olleet olemassa jo kansalaissodan keväänä 1918.

Muistomerkissä on myös runoilija Aulikki Oksaselta kuuluisaksi tullut lause ”Ei synny rakkautta ilman oikeutta.”

Tilaisuudessa puhuivat SDP:n kunnallisjärjestön puheenjohtaja Esa J. Wahlman ja piispa Kaarlo Kalliala. Kallialan mukaan totuus on moninainen ja se vapauttaa-

-Muistomerkit kertovat, mitä me tahdomme muistaa. Yhdessä muistomerkit kertovat, mitä kaikkea me tahdomme muistaa. Tai sitten ne yhdessä kertovat sen, mikä kaikki meidän nyt vain on muistettava, tahdoimme tai emme.

Kallialan mukaan Porin kirkkopuiston muistomerkit täydentyvät tänään, ja sen myötä me saamme aiempaa tarkemman, paljaamman ja totuudellisemman kuvan suomalaisesta yhteiskunnasta ja sen rakentumisesta.

-Totuus tekee meistä vapaita: niin kuin kuvitteellisen Spoon Riverin elämäntarinoiden kuunteleminen herättää myötätuntoa, niin todellisen Porin todellisten elämäntulkintojen muistomerkitseminen havahduttaa meidät myötäelämiseen. Se kutsuu meidät sellaiseen yhteisyyteen, joka kestää sen, että elämää eletään ja kerrotaan eri tavoin, moninaisesti ja toisin.

Kalliala totesi edelleen, että Vaikka Kirkkopuistossa vielä tilaa onkin, Jumala varjelkoon suomalaiset sellaisilta koettelemuksilta, joiden muisto vielä pitäisi kiveen hakata.

-Muistomerkkien, näiden kaikkien, tehtävä on muistuttaa paitsi menneestä myös siitä, millaisen tulevaisuuden puolesta meidän on tehtävä työtä. Niiden tehtävä on näyttää meille koko totuus Suomen tarinasta niin kattavasti kuin suinkin. Se totuus tekee meistä vapaita elämään ja olemaan ihmisiksi, hän tähdensi.

2018-07-18 12:30:00.0