Seurakuntayhtymä mukaan tunnettuus- ja mielikuvatutkimukseen

Porin ev.lut. seurakuntayhtymä osallistuu tunnettuus- ja mielikuvatutkimukseen, jossa kartoitetaan suuren yleisön mielipiteitä yhtymän imagosta, palveluista ja hengellisyydestä.

Tutkimuksen yhteistyökumppanina on Kirkon tutkimuskeskus ja tutkimuksen toteuttaa puhelinkyselynä Norstat Oy. Tutkimukseen on tässä vaiheessa osallistumassa 12 isoa seurakuntaa tai seurakuntayhtymää. Otos on Helsingissä tuhat ja muilla kustakin 500 vastaajaa.

Seurakuntien tunnettuus- ja mielikuvatutkimuksen kyselyt suoritetaan syksyn aikana ja tulokset julkaistaan lokakuun lopulla ennen seurakuntavaalien ennakkoäänestyksen alkamista.

Jos joku otantaan valittu kieltäytyy lähtemästä mukaan haastatteluun, haetaan hänen tilalleen uusi vastaaja. Vastaajat on valittu tieteellisten kriteerien perusteella.

Myös paikallisia kysymyksiä

Tampereen seurakuntayhtymän viestintäjohtaja Sami Kallioinen on kilpailuttanut seurakuntien tunnettuus- ja mielikuvatutkimuksen. Asiaa on valmisteltu suurimpien seurakuntien ja seurakuntayhtymien viestintäjohtajien kesken kevään aikana.

Tutkimuksessa kysytään noin 20 yhteistä kysymystä seurakuntatyöstä ja toiminnasta ja lisäksi 3-5 seurakuntien/yhtymien laatimia paikallisia kysymyksiä.

Seurakuntien tunnettuus- ja mielikuvatutkimuksen hinta Porin seurakuntayhtymän osalta on verollisena 5 315 euroa.

Porin yhteinen kirkkoneuvosto päätti tutkimukseen osallistumisesta kokouksessaan keskiviikkona.

Korotuksia hautamaksuihin

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti lisäksi esittää kirkkovaltuustolle hyväksyttäväksi ensi vuoden hautapaikkamaksut, joihin kaavaillaan kolmen prosentin korotuksia. Tämän jälkeen esimerkiksi arkkuhauta maksaisi 25 vuodelle 148 euroa ja uurnahauta samalle ajalle 74 euroa.

Tavoitteena on korotusten kautta kattaa hautaustoimen kustannukset maksutuotoilla ja seurakuntien saamalla valtionavustuksella, seurakuntien muut luonteeltaan yhteiskunnalliset tehtävät huomioon ottaen siten, että kirkollisverovaroja ei laskennallisesti tarvitsisi käyttää hautausmaiden ylläpitämiseen ja hautaustoimen palveluihin.

Käytännössä maksutuotoilla kuuluisi kattaa 20-25 prosenttia hautaustoimen kokonaiskustannuksista.

Yhteistyötä sairaalasieluhoidossa

Kirkkoneuvosto myös päätti ottaa Länsi-Suomen Diakonialaitoksen saattohoidon sairaalasielunhoidon Satakunnan seurakuntien sairaalasielunhoidon yhteistoiminnan piiriin sekä hyväksyä osaltaan sopimus sairaalasielunhoidon järjestämiseksi Länsi-Suomen Diakonialaitoksen kanssa.

Sopimuksessa muun muassa todetaan, että sairaalasielunhoidon työntekijät ovat hallinnollisesti Porin ev.lut. seurakuntayhtymän viranhaltijoita. Sairaalasielunhoitoa johtaa ja valvoo Porin ev.lut. seurakuntayhtymän yhteinen seurakuntatyö. Seurakuntayhtymä huolehtii sairaalateologien palkkauksen, sairaalasielunhoitotyön ja koulutuksen kustannuksista.

Luottotappioita kirjattiin

Sairaalapastori Maria Ollila päätettiin ottaa vanhana työntekijänä heinäkuun alusta alkaen vanhana työntekijänä Porin ev.lut. seurakuntayhtymän vailla vakinaista viranhaltijaa olevaan sairaalapastorin virkaan. Hänen sijoituspaikkansa on Satakunnan keskussairaala.

Viime vuoden syys-joulukuun osalta Porin ev.lut. seurakuntayhtymän luottotappioiksi päätettiin kirjata yhteensä 6 255 euroa. Viime vuoden luottotappioiden kokonaismäärä on 23 614 euroa.

2018-06-13 18:13:00.0