Tapaus Laajasalo hallitsi arkkipiispavaalipaneelia

Helsingin uuden piispan Teemu Laajasalon kirkkoherrana olon aikaiset luottokorttiepäselvyydet veivät peräti kolmanneksen Porin Puuvillassa tiistaina 16. tammikuuta pidetystä arkkipiispavaalipaneelista.

Ehdokkaiden kanta oli se, että tapaus on selvitettävä kunnolla ja myös kirkon käytäntöjä on tarkistettava ja tarvittaessa tiukennettava.

Ehdokas Ville Auvinen totesi samalla, että Laajasalon julkinen anteeksipyyntö on ollut esikuvallista eikä siinä ole ollut tilaa selittelylle eikä kiertelylle. Anteeksipyynnön kautta myös kirkon julkisuuskuva saattaa kirkastua.

Ehdokkailta myös kysyttiin, miten vastata kirkkoa vaivaavaan jäsenkatoon. Heli Inkisen mielestä 18-30 –vuotiaille nuorille pitäisi säätää omat kiintiöt kirkon luottamuselimissä. Ville Auvinen arvioi, että kirkon jäsenmäärän laskua ei enää saada kuriin, ja osin on kyse yhtenäiskulttuurin murenemisesta. Björn Vikström peräsi kirkolta terävää ja johdonmukaista profiilia.

Tapio Luoma uskoo, että laadukkaalla toiminnalla kirkko voi parantaa itsestään välittyvää mielikuvaa. Ilkka Kantola toivoi, että kirkossa olisi sellainen henki, että kristittynä oleminen tuntuisi positiiviselta asialta ja että kirkon tekemä arvokas työ ymmärrettäisiin yleisesti.

Vaalipaneelin järjestivät yhdessä Turun arkkihiippakunta, Kirkon Viestintä ja Satakunnan Kansa.

2018-01-17 12:21:24.0