”Luottokorttien käytön ohjeistuksia tarkistetaan tarvittaessa”

Tapaus Teemu Laajasalo ei hallinto-, talous- ja henkilöstöpäällikkö Eeva Uusimäen mielestä anna aihetta käytäntöjen kiristämiseen Porin ev.lut. seurakuntayhtymässä.
—Sen sijaan voisi olla järkevää laatia tästä asiasta yleiset ohjeistukset, tai jos ne jo ovat käytössä, pitää tarkistaa, onko niitä syytä päivittää.

Uusimäen mukaan on selvää, ettei seurakunnan työntekijä voi käyttää julkisia varoja muuhun kuin seurakunnan omiin menoihin.

—Meillä ei kuulu varata mitään luksushotelleja. Kaikkien hankintojen on oltava läpinäkyviä, ja ylipäätään on liikuttava turvallisilla vesillä. Uskon myös, että näin on aina menetelty.

Hän itse on luottokorttilaskuja tarkistaessaan pitänyt aina kiinni muutamista nyrkkisäännöistä. Jos lounaalla on käyty, on laskun yhteydestä löydyttävä erittely siitä, keitä on ollut mukana. Laskujen on oltava seurakunnan toimintaan liittyviä. Poikkeuksellisen suuren laskun sisältö pitää selvittää. Ulkopuolinen ei voi ostaa mitään yhtymän laskuun. Kuittien on ehdottomasti oltava tallessa.

—Kaiken on perustuttava luottamukseen, ja seurakunnan työntekijän on oltava luottamuksen arvoinen. Kyttääminen vie pohjan työnteolta, Uusimäki korostaa.

Wed Jan 17 11:04:01 EET 2018