Arkkipiispaehdokkailla vaalipaneeli Puuvillassa

Kauppakeskus Puuvillassa Porissa järjestetään tulevana tiistaina 16. tammikuuta klo 18.00 alkaen arkkipiispaehdokkaiden vaalipaneeli, johon osallistuvat kaikki viisi ehdokkaaksi ilmoittautunutta.

Paneeliin osallistuvat lähetysjohtaja, teologian tohtori Ville Auvinen (s.1966), organisaation ja johtamisen yliopisto-opettaja, teologian tohtori Heli Inkinen (s.1957), kansanedustaja, teologian tohtori Ilkka Kantola (s. 1957), Espoon hiippakunnan piispa, teologian tohtori Tapio Luoma (s.1962) ja Porvoon hiippakunnan piispa, dosentti Björn Vikström (s. 1963).

Mediatalot yhteistyössä

Turun arkkihiippakunta järjestää yhteistyössä Kirkon viestinnän kanssa yhteensä neljä arkkipiispan vaalin vaalipaneelia. Paneelit toteutetaan yhteistyössä mediatalojen kanssa. Porissa yhteistyökumppanina on Satakunnan Kansa. Paneelin juontaa lehden vastaava päätoimittaja Tomi Lähdeniemi.

Paneelit myös striimataan, eli suoratoistovideot lähetetään internettiin.

Arkkipiispan vaalin ensimmäinen kierros käydään torstaina 8. helmikuuta. Jos kukaan ehdokkaista ei saa yli puolta annetuista äänistä, toinen vaali käydään kahden eniten ääniä saaneen ehdokkaan kesken torstaina 1. maaliskuuta.

Vaalitapaa uusittu

Äänioikeus arkkipiispan vaalissa on arkkihiippakunnan papeilla ja lehtoreilla sekä seurakuntien valitsemilla maallikkovalitsijoilla. Maallikkovalitsijoita on yhtä monta kuin hiippakunnan äänioikeutettuja pappeja ja lehtoreita eli 603.

Äänivaltaisia ovat myös kaikki kirkolliskokousedustajat sekä hiippakuntavaltuustojen, tuomiokapitulien ja kirkkohallituksen jäsenet. Kaikkiaan äänioikeus vaaleissa on 1525 henkilöllä.

Kirkon uudistetun vaalilainsäädännön mukaisesti Turun arkkihiippakunnan äänioikeutettujen äänten painoarvoa vähennetään vaalin tulosta laskettaessa, jotta muiden hiippakuntien ja kokonaiskirkon vaikutus arkkipiispan vaalissa on vahvempi.

Uudistuksen taustalla on arkkipiispan kokonaiskirkon tehtävien ja niiden merkityksen kasvu.

2018-01-12 09:49:19.0