Harri Saine nousi kirkolliskokoukseen

Porin yhteisen kirkkovaltuuston pitkäaikainen puheenjohtaja Harri Saine Porin Teljän seurakunnasta nousi viime viikolla pidetyissä kirkolliskokous- ja hiippakuntavaaleissa kirkolliskokouksen maallikkoedustajaksi. Hän edusti vaaleissa keskustan ja sitoutumattomien ehdokaslistaa.

Saine on samalla ainoa kirkolliskokouksen maallikkoedustaja Porista. Pitkäaikainen kirkolliskokousedustaja, kirkolliskokouksen 2. vapapuheenjohtajana päättyvällä kaudella toiminut Pertti Rajala ei kyennyt tällä kertaa uudistamaan omaan mandaattiaan.

Saine valittiin myös hiippakuntavaltuustoon. Toinen samaan elimeen valittu porilainen on Sillanrakentajat-ehdokaslistaa edustanut Simo Korpela Länsi-Porista.

Kirkolliskokous on kirkon ylin päättävä elin. Kirkolliskokous päättää muun muassa kirkon opista ja hallinnosta sekä kirkkolain sisällöstä.

Tuomiokapitulin ohella hiippakunnan toisena hallintoelimenä toimii hiippakuntavaltuusto. Valtuuston tehtävänä on tukea ja edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnassa ja sen seurakunnissa.

Hiippakuntavaltuuston jäseninä on 14 maallikkoa ja seitsemän pappia.

2024-02-20 12:24:14.0