"Keski-Pori on Noormarkulle paras ja ainoa liitosvaihtoehto"

Noormarkun seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja Leena Kallionsivu pitää Keski-Porin seurakuntaa Noormarkulle parhaana ja käytännössä ainoana vaihtoehtona siinä mahdollisessa tilanteessa, kun Noormarkun seurakunta alkaa miettiä liittymistä isomman osaksi.

Kallionsivu ottaa kantaa asiaan tänään keskiviikkona ilmestyvässä Porin Kirkkosanomissa.

Isoissa taloushaasteissa kamppaileva Noormarkku aloitti oman tulevaisuuspohdintansa viime syyskesällä Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin aloitteesta tilanteessa, jossa pitkäaikainen kirkkoherra Kari Penttinen oli aloittelemassa eläkevapaitaan. Joulukuussa seurakuntaneuvosto päätti esittää tuomiokapitulille, että Porin seurakunnat yhdistyisivät yhdeksi seurakunnaksi tai sitten vaihtoehtoisesti selvitettäisiin rovastikuntamallin toteuttamista. Samalla kirkkoherran virka päätettiin laittaa hakuun.

Viime viikolla tuomiokapituli kuitenkin vihelsi tilanteeseen aikalisän. Se haluaa Noormarkulta elokuun loppuun mennessä selvitystä omista tulevaisuudensuunnitelmistaan ja niiden edellytyksistä. Samalla kirkkoherran vakituinen täyttäminen laitettiin toistaiseksi jäihin.

Kaiken taustalla on vuonna 2021 hyväksytty Porin seurakuntia koskeva rahanjakokaava, jossa Noormarkku menettää useana vuonna peräkkäin noin 35 000 euroa vuoteen 2026 mennessä. Seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja Leena Kallionsivu pitää seurakunnan taloushaasteita tällaisessa tilanteessa pitkässä juoksussa kestämättöminä.

Wed Jan 24 09:47:38 EET 2024