Pori jatkaa entisellä tuloveroprosentilla

Porin yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti tänään kokouksessaan vuoden 2024 tuloveroprosentiksi 1,50. Tämä prosentti on ollut voimassa vuodesta 2013 alkaen.

Viime vuonna verohallinto ehdotti sosiaali- ja terveyshuollon uudistukseen liittyen kirkollisveroprosentin alentamista. Porin seurakuntayhtymässä ei alennettu kirkollisveroprosenttia kuluvalle vuodelle.

Tuloveroprosentti päätettiin pitää ennallaan kolmesta syystä. Ensinnäkin, jäsenmäärä alenee selvästi. Toiseksi, Porin seurakuntayhtymässä on kuluvana vuonna isot noin 6,6 miljoonan euron suuruiset investoinnit, joista selvästi suurin on uuden krematorion rakentamisinvestointi ja kuluvan vuoden isojen investointien rahoittamiseen nostetaan pankkilainaa. Kolmanneksi, verotulojen kehityksessä ja verotilityksissä on arvaamattomuutta.

Wed Nov 15 20:21:29 EET 2023