Ensi vuodelle luvassa jälleen nollabudjetti

Porin yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, jotta se hyväksyisi nyt käsittelyssä olleen Porin ev.lut. seurakuntayhtymän ensi vuoden tulo- ja menoarvion, jonka loppusumma on kuluvan vuoden budjetin tapaan nolla.

Henkilöstökulut lisääntyvät kokonaisuudessaan 738 000 euroa viime vuoden tilinpäätökseen verrattuna ja ovat laadintaperusteisiin nähden 200 000 euroa pienemmät.

Yhteinen kirkkoneuvosto teki kokouksessaan syyskuun alussa budjettiesitykseen muutamia lisäyksiä. Kirkon lähetysjärjestöille ja kansainväliseen diakoniaan myönnettävä määräraha nostetaan 2,4 prosenttiin kirkollisverotuloista. Yhteiset tehtävät -tehtäväalueella olevaa diakonia-avustusta korotetaan 25 000 eurolla ja arkiston järjestelyä varten varataan 70 000 euron määräraha ensimmäiseen pääluokkaan.

Samassa yhteydessä myös verotuloennustetta tarkistettiin ensi vuoden osalta 6,7 prosenttia kuluvaan vuoteen verrattuna ja ovat laadintaperusteisiin nähden 200.000 euroa pienemmät.

Sijoitustuottojen arvioidaan ensi vuonna olevan 0,4 miljoonaa euroa.

Ensi vuoden suurin investointi on Länsi-Porin kirkon toimitilojen peruskorjaus- ja muutostyöt, jotka ovat kaksi miljoonaa euroa. Seuraavaksi suurimmat investoinnit ovat monitoimityökoneen hankinta Käppärän hautausmaalle 130 000 euron ja Pomarkun vanhan kirkon katon tervaus 120 000 euron summilla.

2023-11-01 15:28:00.0