Veroprosentiksi esitetään entistä 1,5:tä

Porin yhteinen kirkkoneuvosto esittää, että yhteinen kirkkovaltuusto vahvistaa ensi vuoden tuloveroprosentiksi 1,50.

Tuloveroprosentti halutaan pitää ennallaan useastakin syystä. Jäsenmäärä alenee selvästi ja seurakuntayhtymässä on kuluvana vuonna isot noin 6,6 miljoonan euron suuruiset investoinnit, joista selvästi suurin on uuden krematorion rakentamisinvestointi. Investointien rahoittamiseen nostetaan lisäksi pankkilainaa.

Lisäksi verotulojen kehityksessä ja verotilityksissä on arvaamattomuutta. Kun verotuloprosentti pidetään ensi vuonna ennallaan, voidaan paremmin varautua investointimenojen ja lainan takaisinmaksuun vähentämättä toiminnan menoja.

Porin ev.lut. seurakuntayhtymän kirkollisveroprosentti on ollut 1,5 vuoden 2013 alusta. Myös taloussuunnitelmassa vuosille 2023–2025 tuloveroprosentti on 1,5.

Wed Sep 06 19:19:40 EEST 2023