Porin ev.lut. seurakuntayhtymän viime vuoden tulos voitolla 245 000 euroa

Porin ev.lut. seurakuntayhtymän viime vuoden tulos on vajaat 245 000 euroa positiivinen ennen tilinpäätösjärjestelyjä.

Poistoeron vähennystä kirjataan aikaisemmilla tilikausilla purettuihin investointivarauksiin liittyen hieman yli 281 000 euroa. Näin muodostuva tilikauden ylijäämä eli runsaat 526 000 euroa ehdotetaan siirrettäväksi oman pääoman tilikauden yli-/alijäämätilille.

Talousarvion investointiosan toteutumaprosentti oli viime vuonna 88,6. Vuoden investointien talousarvio oli 1,5 miljoonaa euroa, josta toteutui hieman yli 1,3 miljoonaa euroa.

Vuoden aikana toteutettiin kaksi hanketta, joihin ei ollut talousarviossa määritelty määrärahaa. Suurimmat investointikohteet olivat Pomarkun kirkon korjaus- ja muutoskulut 455 900 euroa ja Silokallion toimintakeskuksen päärakennuksen ilmanvaihdon korjaus 274 400 euroa.

Henkilöstökulujen toteutuma alitti arvion 3,6 prosentilla, mutta muut kuin henkilöstömenot ylittivät arvion 11,5 prosentilla, mikä vaikutti siihen, että kokonaiskulut yhteensä ylittivät arvion 1,3 prosentilla. Toimintatuotot ylittivät arvion lähes 12 prosenttia, mikä kompensoi toimintakulujen ylityksen ja johti toimintakatteen nettomenojen alittumiseen runsaalla prosentilla.

Kirkollisverotuotot ylittivät arvion viidellä prosentilla. Sijoitustuottojen netto alitti arvion runsaalla 743 000 eurolla, mikä heikensi tulosta selvästi lisää. Sijoitusten arvonalennuksia kirjattiin nettona noin 579 000 euroa, koska viime vuonna maailmanlaajuinen tilanne sodan, hintakriisien ja korkojen nousun keskellä heikensi merkittävästi sijoitusmarkkinoita.

Porin yhteinen kirkkoneuvosto merkitsi tilinpäätöksen tiedoksi. Seuraavaksi se menee yhteisen kirkkovaltuuston käsittelyyn.

2023-03-29 20:11:00.0