Kirkkovaltuusto hyväksyi Länsi-Porin kirkkoa koskevan ponnen

Viimeistä kokoustaan pitänyt Porin yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi tänään yksimielisesti länsiporilaisen kirkkovaltuutetun Simo Korpelan ponsiesityksen koskien Länsi-Porin kirkon sisäilmaongelmien ratkaisua.

Ponnen mukaan kirkon sisäilmaongelmat on ratkaistava pian ja tulevaa remonttia koskeva kustannusarvio on saatava valmiiksi siihen hetkeen, kun vuoden 2024 budjetteja aletaan valmistella seurakuntayhtymässä. Remontin hankesuunnitteluun on ensi vuodelle myönnetty 300 000 euroa.

Ponsi poiki myös keskustelua kirkon kohtalosta. Korpela itse totesi, ettei ole varma siitä, saadaanko kirkkorakennusta enää korjattua kosteusvaurioiden vakavuuden takia vai onko rakennuksen kohtalona joutua purettavaksi.

Kiinteistöpäällikkö Arto Huhtasen mukaan rakennus on yhä korjattavissa, mutta eri asia sitten on, millä keinoilla ja miten isosti rahaa joudutaan käyttämään. Kirkkorakennuksen iso ongelma on kellarin märkä lattia, josta pääsee sisäilmaan haitallisia päästöjä.

Ponsiesitys hyväksyttiin ensi vuoden budjetin käsittelyn yhteydessä.

2022-12-14 20:54:00.0